Sidor

söndag 11 mars 2012

Lydnadsträning.

Nu smälter snön i en rasande fart och man längtar ut i naturen. Dagens aktivitet blev lite lydnadsträning på en gräsplan där vi brukar träna agility på sommaren. Det var ganska blött och plaskigt i gräset, men vi hade kul ändå! Husse tog kort när vi tränade.
Jag fortsatte att träna på fotgåendet och började även att lägga in små svängar. Ollie skulle knappast få höga poäng på en lydnadstävling, men eftersom vi bara tränar på hobbynivå för att det är roligt så spelar det ingen roll. Jag och husse tycker att han är duktig, det är det viktigaste.

















Ollie skötte sig utmärkt trots att han var väldigt taggad. När han är det brukar han slarva och ha dåligt fokus och dålig koncentrationsförmåga. Han tränar oftast bäst när han har fått göra av med lite fysisk överskottsenergi. Idag hade vi inte tid med det eftersom vi började med att snurra flera varv runt stan i bilen för att hitta ett ställe som inte var så isigt, så när vi äntligen hittade ett bra ställe var solen nästan på väg att gå ner.
Godisbelöning gick inte riktigt hem idag, men med kampbelöning gick han som en klocka.


















Vi tränade även lite inkallning och inkallning med stopp. Eftersom jag vill att "hit" alltid ska betyda kom hit nu så använder jag istället ordet "kom" när vi tränar inkallning med stopp. Det här vet Ollie. Ropar man "hit" rusar han fram, men ropar man "kom" smyger han nästan fram och bara väntar på stoppet. Det är bra tycker jag, för då är han ju altid uppmärksam på att han ska stanna. Och dessutom är han väldigt stilig när han smyger fram som ett lejon.






























Det går en väg precis bredvid gräsplanen och ibland gick det hundar förbi, men Ollie brydde sig inte. Han såg hundarna men visade inga tecken på att vilja springa dit. Jag brukar ofta koppla honom när det är andra hundar i närheten för säkerhets skull, men idag fick han vara lös när de gick förbi. När vi tränar är han för fokuserad på oss för att bry sig om annat, det är skönt.









































En väldigt lyckad träning, och det blir man alltid glad av! Busen var väldigt blöt efter passet, men glad och nöjd han också.

I skuggan av en liten hund döljer sig en stor best...


















Igår var vi hos grannarna och tittade på melodifestivalen med dem. Ollie fick följa med upp, och han var superduktig! När han hade tagit några varv i lägenheten och hälsat på alla la han sig och vilade, det är stort för en hund som oftast vill vara världens centrum och tycker om att göra små hyss när han inte får uppmärksamhet. Jag blev väldigt stolt! Kanske var han lite trött för att vi hade tagit en skogspromenad tidigare på dagen, men mest tror jag att han har blivit lite vuxen och klok!

Innan snön är ett minne blott ska jag passa på att visa en vinterfilm med Ollie som husse har gjort. Jag har glömt att blogga om den, men nu gör jag det. Klicka här för att se filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar