Sidor

söndag 4 mars 2012

Lite träning.

Som jag har nämnt förut är jag dålig på att slutföra saker, och vissa saker kan ta väldigt lång tid för att jag tar långa uppehåll. Nu har jag dock börjat på en ny sak som också ledde mig till att fortsätta på en gammal sak.

Den nya saken är väl egentligen också nygammal, men det är något jag inte har lagt ner speciellt mycket energi på, det har mest gått av sig själv. Jag pratar om fotgående, eller fritt följ som det kallas (alternativt linförighet om det görs med koppel på). Jag har inte haft några krav på att Ollie ska gå på något speciellt sätt utan mest tränat på det som är roligt i momentet, enligt mig är det ställande, sättande och läggande under gång. Men nu har jag börjat lägga lite mer energi på att han ska gå rätt. Drömmen är ju att han ska kunna följa med mig i svängar, när jag backar, när jag byter tempo o.s.v., men vi får väl se hur pass mycket motivation jag har till att träna detaljer. Just nu kör jag väldigt korta avstånd, bara några få steg, och är noga med att belöna nära mitt ben.

Något som definitivt skulle underlätta träningen är om Ollie kunde lära sig att sätta sig i en bra utgångsposition. Därför har jag även tagit upp klossträningen som jag hoppas ska kunna leda till detta. Jag körde fast i klossträningen förut efter att Ollie hela tiden ville stanna efter ett par steg, förmodligen för att jag omedvetet belönat stoppet. Nu är jag noga med att belöna själva stegandet och jag hoppas att jag kan komma vidare på det. Jag blir väldigt snurrig dock, så det blir korta pass! Tanken är ju att jag ska kunna stå stilla när han går, men just nu fungerar inte det.

Förutom det har vi mest tagit det lugnt. Idag har vi myst i soffan till vasaloppet alla tre. I morgon blir det förmodligen en tur till husses föräldrar så att husse kan meka med sin nya cross och Ollie kan leka med Mynta. Om vi får komma, vi har inte frågat än.


3 kommentarer:

  1. NI får komma hit när ni vill utan att fråga. Bara åka hit.MVH Maud Kjell.

    SvaraRadera
  2. Kul att du kommit igång med fotgåendet. Vill flagga lite för ett misstag jag gjorde, så du inte gör samma (tydligen ganska vanligt med mindre hundar) och det är att dom gärna vill gå lite längre ifrån, åt sidan. Alltså att dom inte har bogen slickad mot ens vänstra ben, utan gärna har ett mellanrum mellan dig och sig själv. Jag försöker jobba bort det nu och få Frö att vara närmare mig i fria följet, men det är ju alltid svårare att lära om ett beteende som är befäst, så vi kämpar lite med det. Hoppas det går bättre för dig =)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det låter som att du är bra på att träna. Lycka till.

    SvaraRadera