Sidor

söndag 14 april 2013

Spring i benen.

Idag har Nikon börjat löpa! Nej, inte som en tik förstås, men han följde med mig och husse på en joggingrunda. Det var faktiskt löp-premiär för oss alla tre, och inte bara för den här säsongen... Jag har inte sprungit på flera år. Motion får jag dagligen eftersom jag promenerar, men löprundorna har det varit sämre med. Jag var lite duktig med det för några år sedan, så nu tänkte jag börja igen! Husse och jag peppar varandra och ska springa tillsammans, och idag var det som sagt premiär nu när det har blivit lite lagom torrt ute.

Nikon har blivit så stor nu att han kan få följa med på löprundorna, speciellt med tanke på att vi tvåbenta saknar en del konditionsmässigt, om man säger så. Att följa med på en trekilometers-runda inklusive uppvärming och nedvarvning där vi dessutom springer i intervaller (varvar löpning och rask gång) var väl ingenting för Nikon, han undrade om vi inte skulle börja springa på riktigt snart. Men man ska ju som bekant börja lugnt, så det fick räcka för idag.

Nikon skötte sig hyfsat på löprundan. Ibland var han lite snabb, ibland ville han stanna och lukta på något och några gånger höll husse (som höll i kopplet) på att snubbla över honom, men överlag gick det bra! Han blir nog en bra träningskompis. Förr sprang jag med Ollie, men han fick tyvärr inte följa med eftersom han inte får göra annat än gå koppelpromenader nu. Vi gick i alla fall dryga halvmilen med hundarna tidigare på dagen, så Ollie var nöjd ändå.

Vi har en fin runda att springa här runt en sjö. Det är visserligen bara lite mer än en kilometer runt, men kan ju springa flera varv. Fördelen med den rundan är att det inte är asfalt man springer på, vilket är bra både för oss och för Nikon. Nu får vi se om man vaknar med träningsvärk i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar