Sidor

måndag 22 april 2013

Leksakstillverkning.

Det har som sagt varit en hel del vila de senaste dagarna.












































Men idag tog jag tag i lite leksakstillverkning! Rusta hade kampanj på fleecefiltar för 10 kr/st, och det är ju perfekt att köpa och göra hundleksaker av. Vi köpte en fleecefläta förut som nu har tappat formen helt och knappt går att använda längre, så det är ju mycket billigare att göra själv om man är begåvad med de kunskaperna. Men en vanlig fläta är ju inte så svårt.




















En vanlig fläta blev det, och sedan experimenterade jag lite och gjorde ett "rep" med två handtag. En sak att tänka på är att fläta/knyta hårt eftersom det ändå kommer att dras ut och bli mjukare sedan när man leker med leksakerna.




















Den lilla saken var mest ett test som jag gjorde av några överblivna bitar, jag kom nämligen på hur jag hade tänkt att göra från början men glömt bort tekniken, och när jag kom på det hade jag bara några ändar kvar. Men det finns mycket filt kvar än så jag får göra en sådan leksak någon annan gång. Den lilla kan väl användas som uppletande-föremål eller något.

Ett tips om man vill ha en stark knut är att kampa lite med vovven, då blir knuten jättehård. Ett annat tips är att tänka lite innan man gör en superknut hur man vill ha det, för de är inte helt lätta att få upp märkte jag...

Testpanelen provade mina skapelser och tyckte att de var väldigt roliga. Fem av fem toasters!

Jag gav mig också ut på en promenad med hundarna, eller jag tänkte att jag skulle ta en promenad men kom inte så långt. När jag stod i allsköns ro och plockade bajs kom en kille på longboard som tydligen rastade sin hund genom att låta den dra honom, säkert inget fel i det om det görs på rätt sätt, men den här killen kunde inte bromsa sin hund. Helt plötsligt sneddade de in emot oss (eftersom det var åt det hållet hunden styrde), hunden började skälla på oss och killen snubblade av sin bräda.

Ollie skällde tillbaka lite kort men släppte sedan situationen, Nikon däremot blev ganska upprörd. Han skällde inte, men han hoppade till och blev på helspänn. Vad jag kan minnas har han aldrig sett en longboard/skateboard förut, och att då se en komma emot en med ett dundrande ljud (det låter ju en hel del när de kör snabbt) i en väldigt fart samtidigt som en hund hänger längst fram och börjar skälla på oss och en kille som snubblar av precis där vi står... Det var inte långt ifrån att vi blev påkörda. Klart lillen reagerar på det.

Killen skyndade sig att gå en bit bort men stannade för att vänta på en tjej som jag upptäckte stod en bit bakom mig, också med en hund och en bräda. Jag plockade upp bajset och försökte agera som att inget hade hänt, det är ju bästa medicinen för en hund som upplever något obehagligt. Eftersom de båda stod stilla bestämde jag mig för att gå vidare, men när jag gick började de också gå bara några meter bakom mig. Tjejen upprepade hela tiden med hög röst "nej, sluta dra, nej, inte så, nej, sluta" till sin hund. Nikon kunde inte släppa dem och ville gå och titta bakåt hela tiden och var allmänt spattig, så då bestämde jag mig för att gå undan istället.

När de hade kommit förbi ställde de sig på brädorna och for iväg som två skott igen. Eftersom jag inte ville möta dem igen valde jag att gå tillbaka istället och tog en annan runda, men den blev inte lång alls. Jag tappade lusten för promenad när jag inte fick gå i naturen där jag ville gå utan var tvungen att gå genom stan istället. Nikon var fortsatt spattig vilket inte gjorde saken bättre. Jag försökte i alla fall att gå lugnt så att Nikon kunde varva ner och lät hundarna göra lite trick för att han skulle glömma händelsen. Det gick väl lite sådär.

Man upphör aldrig att förvånas. Tydligen får man bete sig hur som helst. Själv kan jag ju inte låta bli att tycka att om man ska låta sin hund dra en på något som saknar bromsar så bör man i alla fall kunna bromsa sin hund med rösten. Dessutom tycker jag att man i ett möte (speciellt i hundmöten) kan dra ner på tempot lite, även om man råkar ha en lydig hund som inte gör utfall när den springer förbi. Tänk om man möter barnvagnsmaffian (mammor med vagn som tar upp hela gångvägen genom att gå i bredd) bakom nästa kurva? Det här med respekt som sagt, det verkar tydligen bara gälla vissa...

Men nog om det nu. Husse får väl ta ut sin skateboard och rulla lite här på gatan utanför så att Nikon får se det under lite behagligare former.

1 kommentar:

  1. Du kan ju även lära Nikon att stå på en bräda, klicka in brädan så blir det något roligt :)

    SvaraRadera