Sidor

måndag 8 april 2013

Kvällsträning.

De senaste dagarna har Ollie börjat visa lite tecken på understimulering, men det är fantastiskt att han har hållit sig lugn och klarat sig fint utan vare sig promenader eller annan träning i tre veckor. Han är så duktig min buse, både på att träna och på att ta det lugnt när det krävs. Nu får han gå promenader igen, men huvudet behöver ju också utmanas ibland! Han har varit lite skällig och gnällig och visat att han har tråkigt, så i kväll passade jag på att träna lite på fasthållande.

Tanken är att jag ska föra över det till att han ska kunna hålla i apportbocken sedan, men innan har han bara velat hålla i den när han springer och släppt den direkt när han står stilla. Jag har försökt träna det här förut med leksaker, men en leksak är ju just en leksak och det blir mer lek av det, så jag testade med ett annat neutralt föremål som är mindre och lättare än apporten - ett plastlock.
Jag gjorde samma övning för några dagar sedan och började redan då se små framsteg, men i kväll var det stora framsteg! Från att bara ta upp och släppa direkt gick han nu till att hålla längre stunder och till och med söka ögonkontakt med föremålet i munnen utan att släppa. Husse filmade.

Klicka här för att se pass 1.
Klicka här för att se pass 2.

Det här är alltså ett väldigt stort framsteg och jag är en väldigt stolt matte!

Nikon ville också träna lite, och det fick han såklart. Det jag fokuserar på nu är att jag ska kunna ha armarna hängande efter sidorna i fria följet. När vi började träna ville jag att han skulle följa min hand, och när det fungerade ville jag ta bort handen för att han inte skulle lära sig att bara följa den och hade då händerna på ryggen eller magen. Nu vill jag få tillbaka händerna vid sidan utan att han ska följa handen, men det var inte helt lätt. Även om jag inte har något godis i handen följer han den ändå väldigt mycket, och han har gått tillbaka lite till att hoppa i ingångarna och titta på handen istället för på mig.
Tankarna idag blev att alltid belöna från andra handen, och att vänta ut honom när han fokuserar på handen och belöna när han tar ögonkontakt. Hopp-ingångarna försvinner förhoppningsvis när han inser att det inte kommer något roligt från handen. Husse filmade Nikons träning också.

Klicka här för att se pass 1.
Klicka här för att se pass 2.

Det var roligt att träna. Jag känner att jag har saknat det men samtidigt också kommer tillbaka med lite ny energi nu. Det har ju inte blivit så mycket träning för Nikon heller nu när det har varit så mycket att tänka på med Ollie, ingen lydnadsträning i alla fall. Jag hoppas att vi kan börja träna utomhus snart! Men tyvärr får ju Ollie bara träna lugna saker, så risken finns ju att vi kanske inte kommer kunna träna någon agility i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar