Sidor

tisdag 16 april 2013

Kvällsträning.

Jag bad husse filma lite ikväll eftersom det gick så väldigt bra med hundträningen jag gjorde i förrgår. Det visade sig att det gick lika bra ikväll! Nästan i alla fall.

Ollie fortsätter att briljera med fasthållandet. Han är riktigt duktig nu och kan sitta och hålla plastlocket samtidigt som han håller ögonkontakt (eller ja, han sneglar mot godbiten ibland). Från att han plockade upp den själv har vi avancerat till att jag ger den till honom, och även att han inte ska släppa förrän jag tar tillbaka den. Än så länge är inte hålltiden speciellt lång, men om man jämför med hur det var innan gör han det jättebra!

Klicka här för att se pass 1.

När det nu går så bra ville jag göra det ännu lite svårare och få till lite mer stadga. Jag vill att han ska fortsätta hålla trots att jag sträcker fram handen. Risken är annars att han släpper så fort jag sätter fram handen, och jag vill ju att han ska släppa föremålet i min hand på min signal. Vi har lite att jobba på där, men jag tycker att det gick ganska bra. Han kan lämna apportbocken till mig när han får apportera den, det är just själva fasthållandet när han sitter stilla som är svårt. Vi har börjat lite i fel ände typ.

Klicka här för att se pass 2.

Nikon har blivit överraskande duktig på vänstersvängar på stället. Helt plötsligt verkar momentet falla på plats och han inser att han har en bakdel att snurra med. Jag tror det har mycket att göra med att han även blivit mycket bättre på backandet i fritt följ. Nu går han faktiskt på alla fyra benen istället för att sitt-hoppa bakåt (fast han måste fortfarande följa godisbit), och jag tror att han har fattat att det går att backa nu, och det hjälper såklart även till i vänstersvängarna. Förut var jag tvungen att stega runt, nu kan jag nästan helt snurra på stället. Fantastiskt!

Klicka här för att se pass 1 (med lite avbrott för roliga hundnysar).

Andra passet blev inte alls bra. Helt plötsligt var han alldeles för uppe i varv och kunde varken sitta stilla eller vara tyst. Det är första gången han beter sig såhär under träning. Jag försökte vänta ut honom en stund, men det fungerade inte och då var det lika bra att avbryta och fortsätta en annan dag innan det blev total pannkaka av allt!

Klicka här för att se "pass" 2.

1 kommentar:

  1. Det där med att backa i fotgående har jag funderat mycket på, samma sak med bakdelskontroll, men det råkar visst glömmas bort lika fort igen.... Imorgon är det jag som tar tag i det, tack för påminnelsen!

    SvaraRadera