Sidor

måndag 15 april 2013

Skit.

Ni kanske minns den arga lappen jag satte upp förut för att försöka få oansvariga hundägare att inte låta sina hundar skita på vår gård, som jag skrev om --> HÄR.
Tyvärr blåste lapparna ner när det var lite stormigt här för ett tag sedan, men det har faktiskt varit ganska lugnt sedan dess. Idag hittade jag dock en hög igen, precis under stället där lappen satt. Jag blir så förbannad... Funderar på om man måste sätta upp nya?!

På plussidan märkte jag idag att det har kommit upp nya suptunnor där de förut hade försvunnit, som jag skrev om --> HÄR.
Dock har bara häften av tunnorna kommit tillbaka, men än så länge utan gratis bajspåsar, så nu sitter där alltså lika många tunnor som förut fast de sitter närmare varandra. Lite konstigt tycker jag, det borde ju vara störst chans att folk slänger om tunnorna är mer utspridda. Jag hoppas att resterande tunnor också kommer att dyka upp snart så att det blir bättre än förut, d.v.s. en tredjedel fler tunnor än vi hade innan! Fast jag är tveksam till att det kommer att hända, men man får väl vara nöjd att det i alla fall inte blev färre soptunnor än utgångsläget, även om de är lite sämre placerade nu.

En annan sak på plussidan är att det ser ut som att det har städats upp skräp och hundbajs efter vägarna. Det är väldigt fräsch och snyggt!
Men på minussidan struntar ju folk i det och lämnar glatt nya högar så att det snart ser lika illa ut igen. Man kommer väl aldrig att komma ifrån det här skitproblemet...

Jag kan verkligen förstå att folk irriterar sig på allt hundbajs. Det skrivs om det i tidningen (ja, det är faktiskt brottsligt att inte plocka upp efter sin hund på väldigt många ställen och man kan få böter på 1000 kr för det, även om det är väldigt sällsynt att det faktiskt händer, tyvärr) och det är insändare var och varannan dag som klagar på hundbajs. Sedan jag själv blev hundägare har jag börjat irritera mig mycket mer, delvis för att jag vet hur enkelt det är att plocka upp, men också för att man som hundägare ser bajset mer eftersom man själv är där och plockar. Dessutom vill jag inte att folk ska se ner på hundägare, och jag skäms för de som inte plockar upp och hoppas innerligt att ingen tror att det är jag som lämnar högar efter mig.

Självklart ska man också hylla de som plockar upp, även om det egentligen inte är något att hyllas för utan en ren självklarhet, men tänk ändå hur det skulle se ut om ingen plockade upp! Tunnorna här är oftast välfyllda med bajspåsar, så många sköter sig också. Tyvärr måste vi alla lida för de som inte plockar upp, för det klagas sällan på "hundägare som inte plockar upp", utan klagar man drar man alla över en kam och klagar på "hundägare".

Fram med fler bajs-poliser som sitter i buskarna och spanar efter lagbrytare, ge dem böter så att det känns! Annars kommer de aldrig att sluta. En bajspåse kostar ungefär 20 öre! Vad väljer du när din hund bajsar, 20 öre eller 1000 kr?
På det sättet tror jag verkligen att man kan göra skillnad. Men ska man vara realistisk kommer det ju aldrig att hända, för vem ska betala bajs-polisernas lön? Det kommer ju att krävas hur många som helst om man ska täcka upp så stora områden alla dagar i veckan. Nej, vi får nog vackert dras med bajset, för även om många stör sig räknas det nog ändå tillslut som ett just ett skit-problem, som inte är värt att lägga så mycket energi på...

Men kanske, kanske skulle man kunna göra i alla fall EN dag med bajs-poliser i stan där man bötfäller de som inte plockar upp. För har man väl blivit utsatt kanske man har lärt sig en läxa. Och om ingen vet när eller var dessa bajs-poliser dyker upp kanske man plockar upp ändå, för att vara på den säkra sidan. Det är en bra idé tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar