Sidor

onsdag 17 oktober 2012

Prylar, prylar, prylar.

Idag har jag roat mig med att städa bland hundarnas saker. Man samlar ju på sig en del med tiden, och med två hundar märks det verkligen att sakerna tar mer plats eftersom vi nu har dubbelt upp av koppel, selar, täcken och annat. En del saker sorterades bort, för man behöver ju inte ha urväxta täcken och sådant liggandes framme. Det blev en kasse med saker, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med det. Vissa saker är lite slitna och andra i bättre skick. Man kan ju försöka sälja på nätet, men det är svårt med storlekar och sådant och jag vet inte om jag orkar svara på en massa mailfrågor om sakerna bara för några hundralappar. Men om jag skulle sälja borde jag ändå vänta tills Nikon blir fullvuxen, för det kommer ju garanterat bli fler urväxta saker framöver.
Vore det inte härligt om det fanns hund-loppisar? Jag har försökt sälja iväg lite hundsaker när jag och mamma stod på loppis förut, men det var nog fel kunder för sådant för det gick inte så bra.

När man sorterar bort saker får man ju såklart plats för fler saker (beroende på hur man ser det). Vi köper egentligen inte onödigt mycket saker, men vi köper däremot nödvändiga saker. En nödvändig sak som stått på inköpslistan ett tag är en ny sele till Ollie, och nu har han en! Det blev en svart y-sele från Hurtta. Han hade en sådan förut, men den skavde tyvärr lite på honom. Tills vidare har han haft en annan sele, men den har ingen reflex och är inte lika snygg. Nu har Hurtta gjort om sina selar, och den nya är mycket bättre! Bandet som går mellan frambenen är nu helt vadderat och kommer därför inte att skava. Banden och spännet har också blivit smalare och smidigare, mer anpassat för små hundar. Jag är jättenöjd! Har tyvärr inte tagit något kort på den än, men det kommer.

Vädret idag är regn. Surt, tycker Nikon som absolut inte vill bli blöt om tassarna. Ollie däremot vandrade rakt igenom flödet från ett stuprör när vi var ute. Inte för att han heller älskar regn, men han accepterar det i alla fall.
Jag passade på att träna lite lydnad med Ollie inomhus. Egentligen är det alldeles för trångt inne för att kunna göra något bra av det, men man får göra momenten i mindre skala och koncentrera sig på att finslipa saker istället. Det vi tränade mest på är att Ollie verkligen måste lyssna på vad jag säger, t.ex. att om jag vill ha en inkallning med läggande ska han varken sätta sig eller ställa sig utan just lägga sig.
Nikon fick göra några korta fritt följ-övningar. Det jag vill med honom mest nu är att han ska tycka att det är roligt att följa mig, positionen spelar mindre roll men för att han ska söka sig till rätt sida kommer alltid belöningen vid vänster ben.

Nu är det soffmys som gäller!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar