Sidor

torsdag 25 oktober 2012

Lite träning med djuren.

Bestämde mig för att träna lite såhär på kvällskvisten. Ollie fick en aktiveringsboll med lite godis i för att han skulle slippa ha tråkigt när jag tog mig an Nikon. Egentligen skulle han inte behöva det, det är okej att ha tråkigt ibland och de måste lära sig att vänta på sin tur. Men hundarna har haft tråkigt sedan lunch ungefär och jag har lite dåligt samvete över att Ollies träning blir lidande p.g.a. att vi har valp och inte lika mycket möjlighet att träna så länge han är liten. Det vore stor skillnad om vi hade en egen gård och slapp åka bil någonstans för att träna, men nu är det som det är och han får helt enkelt gilla läget ett tag till. Man får göra det bästa av situationen, och därför fick han något att göra när jag tränade med Nikon.

Jag ville fokusera lite på apportering, inte apportering som i apportering direkt, men att han ska vilja komma tillbaka till mig med ett föremål. Jag vet att det är lite löjligt, men jag tänker en del på hur Nikons MH ska gå och där ingår ju bl.a. lek. I dagsläget skulle han nog inte komma tillbaka med leksaken när den väl är kastad, och det skulle ju vara lite... pinsamt? I vilket fall som helst så är det ju en bra egenskap att ha i vardagen också, att vilja komma tillbaka med en kastad leksak visar ju på ett samarbete och att det är jag och inte leksaken som är rolig, d.v.s. att vi har roligt ihop med leksaken istället för att han ska tycka att leken går ut på att han vinner leksaken och får ha den för sig själv.
Om du inte vet vad MH (Mentalbeskrivning Hund) är kan du klicka här och läsa mer om det.

Jag tog fram en leksak och laddade med godis. I början var Nikon mest intresserad av Ollie som befann sig på andra sidan kompostgallret med sin aktiveringsboll, men efter att jag hade lattjat runt lite med leksaken och gjort den mer intressant var han med på noterna. Vi lekte och kampade lite först, och jag tycker att Nikon hade bättre grepp nu vilket förmodligen beror på att de flesta lösa tänderna har släppt, och sedan kastade jag iväg leksaken en bit. Han kom tillbaka till mig direkt nästan varje gång, det blev bara lite omvägar upp i soffan vissa gånger, men tillbaka kom han i alla fall förr eller senare. Ibland blev det godis när han kom tillbaka, och ibland blev det kamp med leksaken. I kampen passade vi även på att träna lite "loss" med godishjälp.
Jag tror att han inte riktigt kan kontrollera hur mycket styrka han ska använda i olika lägen, för när man ska byta leksak mot godis tar han godisen väldigt hårt ibland, vilket idag resulterade i en blödande tumme. Att "ta fint" är nog en sak man måste lära honom också. Det fungerar när han är lugn, men när han är uppe i varv måste han ju också lära sig att man inte får stoppa in hela mattes hand i munnen när man får godis. Annars gick allt väldigt bra och han gjorde precis det jag var ute efter!

Efter valpträningen var det dags att rasta valpen, och när han hade kissat tog jag ut Ollie för rastning. Som en liten överraskning plockade jag med mig en kampleksak, och istället för en tråkig snabbkiss körde busen och jag lite linförighet (fritt följ fast med koppel) ute på gården. Det tyckte han var jätteroligt, och jag tyckte att det var jättemysigt, trots att det var kallt så in i norden!

Nu har husse kommit hem från jobbet och vi ska mysa i soffan resten av kvällen. Det spelar förresten ingen roll hur stor soffa man har när man har hund, det blir alltid trångt ändå. För visst är det väl mysigare att ligga nära varandra trots att 3/4 av soffan gapar tom? Det tycker i alla fall mina grabbar, och oftast jag också.




















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar