Sidor

fredag 19 oktober 2012

Favoriter i rasgrupperna.

Snubblade över en lista på bloggen Erikas Hundar där man ska berätta vilken ras som är ens favorit ur varje rasgrupp, och eftersom jag inte har något annat för mig just nu kan jag lika gärna göra min egen lista.

Hundarna har precis slocknat efter att ha härjat runt en stund. Jag undrar bara varför de måste vara på mig och härja? De är inte så mycket för att visa respekt de där två, och det är lite svårt att sitta i soffan och ta det lugnt när man helt plötsligt får en känguruspark i sidan. Jag undrar också varför det bara är ett av tuggbenen som duger, så att båda två är intresserade av samma ben och den som inte har det för tillfället måste visa sitt missnöje verbalt?
Efter en rastningsrunda undrar jag också om jag ska behöva ta med mig extra bajspåsar ut för att plocka upp andras bajs, för Nikon kan ju ibland inte motstå att ta sig en tugga ur en hög. Och trots att jag vet att den högen har legat där ett tag och att han har norpat ur den förut glömmer jag såklart bort var den låg när det är mörkt ute, och valpen äter upp resterna av den. Att hundarna sen ville gå åt olika håll och att ingen av dem bajsade gör ju inte rundan bättre, var de inte bajsnödiga hade jag ju inte ens behövt gå...
Och det är inte speciellt mysigt när valpen sitter och gläfser bredvid mig för att han tycker att min godisskål ser smaskig ut, och man känner en härlig andedräkt av bajs när han öppnar munnen.

Men okej, nu har jag klagat färdigt, åter till listan. För att göra det lite roligare får man inte välja någon av sina egna raser. Jag baserar mest den här listan på utseende, det är alltså inte raser jag själv skulle vilja ha, utan bara raser som jag tycker är fina eller mysiga på något sätt.
Vill du veta vilka raser som ingår i de olika rasgrupperna, klicka här och sedan på den gruppen du vill läsa mer om. Vill du veta mer om raserna jag har valt är det bara att klicka på rasnamnet.

Grupp 1: Vall-, boskaps och herdehundar

I den här gruppen väljer jag australian kelpie eller working kelpie. Jag är inte så insatt i skillnaderna mellan dessa raser, men de är väldigt fina på ett lite underligt sätt i alla fall. Jag gör det enkelt för mig och säger bara kelpie.


Grupp 2: Schnauzer och pinscher, molosser och bergshundar samt sennenhundar

Här väljer jag dogo argentino, de ser så ståtliga ut!


Grupp 3: Terrier

Lite svårt, jag har ju både en renrasig terrier och en blandis med två terrierraser i sig men får ju inte välja någon av dessa, och överlag är jag inte heller förtjust i majoriteten av terrierraserna. Jag tror att valet faller på bullterrier, de är så konstigt och charmigt fulsnygga på något vis. Speciella är nog ett bra ord.


Grupp 4: Taxar

I den här gruppen är det ju inte så mycket att välja på, men mitt val faller på släthårig normaltax.


Grupp 5: Spetsar och raser av urhundstyp

Nu blir det väldigt svårt eftersom det finns så många fina raser i den här gruppen. Jag skulle egentligen vilja välja flera stycken, men jag tycker att lapsk vallhund är värd min röst.


Grupp 6: Drivande hundar samt sök- och spårhundar

Här måste jag välja blodhund. Jag hälsade på en sådan på Stockholm Hundmässa förra året, och den var så snäll och mysig med sin sammetslena päls.


Grupp 7: Stående fågelhundar

Velar mellan två raser, men det får bli korthårig wiemaraner p.g.a. deras vackra färg.


Grupp 8: Stötande hundar, apporterande hundar och vattenhundar

Här väljer jag welsh springer spaniel. De arbetande hundarna som inte har så mycket utställningspäls är snygga.


Grupp 9: Sällskapshundar

Hade det inte varit för hälsoproblemen som kan höra ihop med för kort nos hade jag kanske velat ha en bostonterrier själv, så valet faller på den.


Grupp 10: Vinthundar

Vinthundar har aldrig varit min grej, men saluki är nog den snyggaste.


Det var det! Nu ska jag fortsätta att njuta av min lugna stund när hundarna sover. De har förresten sovit större delen av dagen eftersom de var ute i skogen i förmiddags, så det är väl inte så konstigt att de blev pigga en stund nu på kvällen. Men det behöver ju inte betyda att jag är pigg... Nu väntar vi bara på att husse ska komma hem från jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar