Sidor

onsdag 10 oktober 2012

Gula hund.

Ett ganska nytt fenomen som sprids och diskuteras inom hundvärden är "Gula hund". Idén bakom detta är att man ska klä hundar som av någon anledning behöver extra utrymme i gult, t.ex. en gul rosett, ett gult koppel, o.s.v. Att vissa hundar behöver mer utrymme än andra visste vi ju redan, de kan vara aggressiva, osäkra, sjuka eller på något annat sätt inte bekväma med att hälsa på eller komma för nära andra djur och människor.

Tanken i sig är väl bra antar jag, men att sådant ens ska behövas är ju bara för sorgligt. Det kommer alltid att finnas människor som är respektlösa, vare sig de menar det eller bara är naiva eller okunniga. Om alla använde sunt förnuft skulle sådana markeringar inte behövas. Om alla höll koll på sina hundar, inte släppte dem vind för våg utan att tänka på konsekvenserna, om alla öppnade munnen och kommunicerade med sina medmänniskor innan de börjar klappa en främmande hund eller släpper fram sin egna hund till en annan, då skulle ingen behöva påtala i förväg att ens hund behöver utrymme.

Mina hundar är inte i behov av extra utrymme, men det betyder inte att jag vill att folk ska behandla dem som allmän egendom. Jag vill att andra människor ska fråga mig om det är okej att hälsa på dem och jag vill att de ska fråga om det är okej att andra hundar hälsar på dem. Även om personen själv har världens snällaste hund och tycker att det är okej att den får springa fram till mina hundar för att "det är ju så roligt när de får hälsa och leka" så vet ju inte människan ifall mina hundar är snälla, elaka, smittsamt sjuka eller vad som helst. För allas säkerhet och trivsel är en enkel kommunikation människor emellan det allra bästa sättet att få reda på om en hund behöver lite utrymme.

Om vi leker med tanken på att alla människor skulle veta vad den gula markeringen står för skulle nog de flesta vettiga hundägare sätta gula detaljer på sina hundar för att slippa ses som "lovligt byte" där andra kanske skyller på att ens hund minsann inte hade något gult på sig när de släppte fram sin hund utan att fråga.
Men även om precis alla visste vad det gula stod för skulle vi ändå inte slippa de respektlösa människorna, för de skulle inte bry sig ändå. De som inte bryr sig om andras säkerhet och trivsel skulle inte heller bry sig om en gul rosett, och där faller hela idén med Gula hund.

Det här är mina tankar om saken. Fungerar det för någon så är väl det bra, men jag tror inte att en så simpel lösning som en gul rosett kommer att lösa problemen med respektlösa människor. Hur många aggressiva/osäkra hundar det än finns står det alltid en människa bakom som brister i sitt hundägaransvar. Olyckor kan alltid hända såklart, men många skulle kunna undvikas om alla hade en lagom portion av sunt förnuft innanför pannbenet.

Om man känner att man verkligen behöver påtala att ens hund behöver extra utrymme tycker jag att man kan göra det på ett mer direkt sätt som är lättare att förstå för alla. Man kan t.ex. göra en liten väst åt hunden med texten "håll avstånd". Det finns även selar, halsband och koppel med olika texter att köpa (vet dock inte om de finns i Sverige), t.ex. "caution", "nervous", "no dogs" eller "deaf dog" (döva hundar kan ju absolut behöva lite extra utrymme för att inte bli skrämda). Detta såklart i kombination med en bra kommunikation.

Jag tycker även att den som har en hund som kräver extra utrymme ska ansvara för det själv. Jag vill inte behöva gå ner i diket för att jag möter en hund som har en sele som berättar att hunden är nervös, det ska dennes ägare göra. Självklart kan man underlätta genom att försöka gå förbi så snabbt som möjligt om man ser att ägaren har problem med hunden, men det största ansvaret ska ligga på ägaren själv.

Klicka här om de vill se bilder på selarna med text.
Klicka här om du vill läsa mer om Gula hund.
Klicka här om du vill läsa Svenska Kennelklubbens åsikt, de stödjer inte heller Gula hund.




















Nikons gula sele ska inte betyda något mer än att han syns bra i mörkret. Han bör självklart få samma respekt vad han än har på sig.

Jag kommer inte att behandla hundar med gula detaljer annorlunda än de som inte har det. Det behövs liksom inte när man visar alla samma respekt.

2 kommentarer:

  1. va söta vovvar du har !! jätte fin staffe :) vilken kennel kommer han ifrån? :)

    SvaraRadera
  2. Jag har testat gul rosett - det fungerade inte på lösa hundar som kommer farande, det fungerade inte på "men himmel vilken söt liten hund" människorna som sätter igång och klappar och kliar utan att fråga, det fungerade inte på barn som rusar fram.

    SvaraRadera