Sidor

fredag 17 februari 2012

Oväntat besök.

Idag har jag haft mycket att göra. Efter två möten och några telefonsamtal (det känns som att alla ville mig något idag) var det skönt att ge sig ut på en långpromenad med busen. Vi gick och njöt av solen när jag plötsligt hörde snabba steg bakom mig. Jag hann tänka att det nog var en joggare, men plötsligt sprätte busen till och vände sig om, och jag märkte att det stod en samojed (vit, pälsig, ganska stor hund) bakom oss. Den hade sele och koppel, men ingen människa i andra änden. Jag tittade mig omkring för att lokalisera ägaren. Lite längre bort gick en gammal dam och en mamma med sitt barn. Jag tog tag i kopplet och höll hunden så att den inte skulle smita vidare. Ingen ropade på hunden eller verkade intresserad av den.

När den gamla damen kom fram till mig frågade jag om det var hennes hund, hon sa nej. Mamman och barnet skyndade förbi och sa hastigt att de inte heller ägde hunden. Hunden var ganska bångstyrig och stark, den ville leka med busen, men han var inte så imponerad av den påflugna hunden. Den gamla damen frågade om det fanns något telefonnummer på hunden. Jag bad henne hålla busens koppel så att jag kunde försöka leta i den lurviga pälsen, men jag hittade inget.

Plötsligt hör vi att någon visslar och ropar. Det kommer en man ut från en gård med ett barn i pulka efter sig. Jag tackar damen för hjälpen och hon vandrar vidare. Mannen står stilla och ropar, och jag släpper hunden så att den kan springa dit, men den ville hellre gå och nosa i några buskar. Ägaren ropar "var den snäll?". Jag svarar att det är lugnt och att jag inte visste vem hunden hörde till. Då går mannen åt andra hållet, med barnet i pulkan och hunden springades som den vill längs gångvägen med kopplet släpande efter sig. Jag tittar efter dem ett tag och undrar varför han inte tar tag i kopplet, inte bryr sig om att hans hund gör som den själv vill, eller tackar mig för att jag försökte hjälpa till. Sedan går jag också vidare.

En hund som jagar ifatt andra hundar när den är lös bör inte vara lös, och speciellt inte utan uppsikt, oavsett hur snäll den är. Det finns då människor till allt. Men så kan det se ut på en promenad.

1 kommentar:

  1. så tråkigt när folk inte har koll på sina hundar, även om den är snäll finns ju risken att ens egna inte är det- hade jag haft en hund som har problem med hundmöten hade jag tyckt det var jättejobbigt med en sådan situation! Nej, ska dom vara lösa borde dom vara under uppsikt, både för deras och andras skull! Lägger till dig på Bloglovin nu, hoppas det är ok=)

    SvaraRadera