Sidor

måndag 6 februari 2012

Nya skålar.

Igår var det hundutställning inte så långt härifrån. Det stod om den i tidningen och vi åkte dit för att se vad det var. Den anordnades av Svenska Hundklubben som jag faktiskt aldrig hört talas om, men det är tydligen en fristående hundklubb som inte är ansluten till SKK (om jag har fattat det rätt?). Entrén var bara 20 kr så det var värt att kolla läget i alla fall. Hur som helst så var den inte så imponerande. Ringarna var placerade på rad efter en vägg så att man bara kunde se från en sida vilket gjorde det lite trångt, men det var inte trångt p.g.a. av att det var mycket folk där utan för att lokalen var liten. När vi hittat en katalog (för att slippa köpa en för 40 kr) insåg vi att det inte skulle visas några raser som var intressanta för oss, och överlag var det helt enkelt tråkigt, så vi åkte därifrån ganska omgående.

Vi bestämde oss för att hälsa på husses föräldrar istället. Det var trevligt som vanligt, och Ollie lekte med Mynta. De fick till och med hoppa upp på matbordet och spana ut genom köksfönstret.






























Efter mycket om och men har vi bestämt oss för ett nytt foder som vi ska testa, så idag bar det iväg till närmsta återförsäljare 7 mil bort. Egentligen finns det en här i stan på ett hundtrim, men man var tvungen att ringa innan för att de skulle ta hem, så vi bestämde oss för att köpa en säck nu och beställa från hundtrimmet sedan om vi vill fortstätta med fodret.

Jag trodde att jag hade hittat ett bra foder förut men Ollie vägrade äta det, så jag var tvungen att panikköpa ett annat som liknade veterinärfodret han har ätit sedan han blev dålig innan jul. Det var bara tänkt som ett provisoriskt foder, men jag tänkte att han lika gärna kunde äta ur säcken när jag hade köpt den (en liten säck på 2 kg). Tyvärr gick han ganska omgående upp i vikt av fodret, trots att jag valde mellan två och tog det minst feta. Han har ju en tendens att lägga på sig efter kastreringen.

Därför bestämde jag mig för att byta till ett "smalare" foder, och hittade Acana. Så idag har vi inhandlat en säck av deras vanliga adultfoder. Det finns en lightvariant också, men han är inte överviktig, bara aningen rund, så jag tog den vanliga eftersom den ändå är mycket nyttigare än det han äter nu. Innehållet i Acana är dessutom bättre än alla foder han hittills testat, så jag hoppas att vi kan fortsätta med det. Som med alla foder finns det både ja- och nejsägare, många tycker att det är bra och en del tycker att det är dåligt. Men jag tänker gå på magkänslan, och den säger ja. Dessutom har det fått bra recensioner både på svenska och utländska sidor.





















Vi har fortfarande kvar färskfoder i frysen, och tanken är att vi ska blanda torr- och färskfoder sedan, men vi väntar tills han har gått över helt på det nya torrfodret så att vi slipper blanda tre olika sorter.
Om allt går vägen nu med det nya fodret har vi fortfarande ett problem kvar. Ollie måste göra ett urinprov när han har ätit den nya maten ett tag för att se att han inte får problem med struvitkkristaller igen. Jag hoppas verkligen att han inte behöver gå över på urinstensfoder igen, men det får framtiden utvisa.

När vi köpte den nya maten hittade vi också nya matskålar åt busen. Jag gillar hans rostfria skålar, men han gillar inte att de inte står stilla när han äter (trots gummikant). Därför köpte vi en matbar med keramikskålar. Riktigt snygg!
Ollie har ätit sin första portion av den nya maten (bara lite blandat med det gamla) i sina nya skålar, och han tyckte att det var gott.











































Husse jobbar sent idag så jag och busen har varit ute på långpromenad och nu myser vi i soffan resten av kvällen!

2 kommentarer:

  1. Snygga skålar! Hoppas bara att han inte ratar den nya maten efter ett tag.

    SvaraRadera
  2. Riktigt snygga skålar! :)

    Ska kika närmare på Acana jag med

    SvaraRadera