Sidor

tisdag 28 februari 2012

Dokumentärtips.

Igår visades dokumentären "Pedigree Dogs Exposed: Three Years On" på BBC, och idag kan man se den på youtube. Det är en uppföljare till "Pedigree Dogs Exposed" som handlar om de stora problemen som uppstår när man avlar hundar efter utseende och struntar i hälsan. Uppföljaren visar vad som hänt i Englands renrasvärld sedan den första dokumentären sändes.

För den som är intresserad av att se dokumentärerna, klicka på länkarna:

Pedigree Dogs Exposed
PDE: Three Years On Part 1
PDE: Three Years On Part 2
PDE: Three Years On Part 3
PDE: Three Years On Part 4

PDE har även en blogg: http://pedigreedogsexposed.blogspot.com

Dokumentärerna berör mig starkt och det är ledsamt att se hur människor tillåts hålla på med så osund avel. Man bör alltid se saker med kritiska ögon, och sanningen är ju den att skaparna till PDE visar fall som är väldigt extrema. Men jag tror att man måste göra det för att öppna ögonen på folk. Det är trots allt såhär det ser ut för en del raser, mer eller mindre, och det är fruktansvärt.
Svenska Kennelklubben tas upp som ett exempel på hur man bör arbeta för att minimera problem. Det känns såklart bra att vi har kommit långt i Sverige, men det finns ändå mycket kvar att förändra även här innan alla hundar kan leva värdiga liv oberoende av ras.

Min dag har varit lugn. Först ett möte och sedan en tur till djuraffären då jag tog med mig busen. De har rea på Hurtta reflexvästar, och jag tycker att de är sååå snygga. Storlek S passade utmärkt förutom att bandet under magen var för långt för att fästa i kardborren. Jag vet inte hur tjocka hundar de är tänkta för med tanke på att den passade perfekt i övrigt. Det är i och för sig lätt att fixa själv, men jag ska fundera på saken. Och kanske fråga husse vad han tycker.
Resten av dagen har vi, trots det fina vädret, hållit oss inne. Det är fortfarande halt och jag inväntar antingen lite mer barmark eller lite mer snö innan jag vill ge mig ut på promenad igen.

Ollie låg så vackert på armstödet i en solstrimma, det blev lite fotografering med nya kameran.


2 kommentarer:

  1. Tack för dokumentärtipsen. Ska kika på dem senare.

    Det verkar vara en riktigt bra kamera.

    SvaraRadera