Sidor

måndag 20 februari 2012

Klickerträning.

Ibland är jag dålig på att slutföra saker jag har börjat med, gällande hundträning. Trick som är lätta att lära in, eller till och med nödvändiga, går bra. Men när det är trick som har flera moment eller som tar längre tid kan jag ibland tröttna och lägga det på hyllan ett tag. Som klossträning t.ex., där körde jag fast lite och har inte gjort det på ett tag. Men ibland händer det att man får motivation att lösa ett problem och jobba vidare på något man inte har slutfört.

Nu har jag återigen tagit upp utmaningen att lära Ollie att plocka upp sin boll från golvet och lägga den i en skål på kommando. I början gick det bra, han förstod snabbt att han ska lyfta bollen, men sedan körde jag fast och kom inte vidare när han inte villa hålla bollen i mer än en sekund. Det var jättesvårt att förlänga tiden han höll i bollen, för även om man bara väntade en millisekund kunde det hända att han hann släppa, och då klickade jag ju för släppandet utan att jag menade det.

Så nu har jag börjat om lite, och gör istället så att jag håller i bollen när han tar den i munnen, och han får gärna dra lite i den också, så att han ska förstå att jag belönar för att han håller i den. Man får leta nya lösningar när man har kört fast, och jag hoppas att jag kan få honom att hålla kvar bollen längre genom att minimera risken att belöna vid fel tillfälle. Hur jag går vidare sedan får vi se, men det viktigaste är ju att både jag och Ollie har roligt när vi tränar, och känner man ingen motivation så kan det vara bra att låta träningen vila lite och börja med något nytt tills man hittar motivationen igen. Som tur är förstår han snabbt vad det handlar om när vi fortsätter med ett gammalt trick, och det är skönt att kunna hoppa in i saker utan att behöva repetera det man redan har lärt in.

Tanken med det här tricket är man ska kunna utveckla det sedan, t.ex. till att han ska kunna "städa" undan sina leksaker, kunna hålla i och släppa en apportbock, kunna hålla saker i munnen för fotografering, eller andra tillfällen där det kan vara bra att hunden kan hålla i ett föremål under en bestämd tid eller avlämna ett föremål på en speciell plats.

3 kommentarer:

  1. Jag är också dålig på att slutföra trick och sånt som jag påbörjar. Eller egentligen allt jag påbörjar ;-) Fruktansvärt dålig, haha

    Du kan varva den där träningen med att lära Ollie sätta ner huvudet i skålen. Då blir det enklare att sedan sätta ihop det =)
    Vi håller på och lär hundarna detta på vår inlärningskurs just nu :)

    SvaraRadera
  2. Jag är lite lik dig så också. Busfröet kan flera "halva" tricks. Man borde kanske ta sig i kragen och slutföra alla påbörjade projekt.

    SvaraRadera
  3. Kör hårt, vill gärna höra om slutresultatet sen.

    SvaraRadera