Sidor

tisdag 25 september 2012

Vilodagar.

Ibland måste man ha vilodagar, både vuxna hundar, valpar och människor. Igår och idag har vi inte gjort något värt att nämna, mest tagit det lugnt och gått någon runda runt kvarteret.

Det är lite svårt att kombinera mitt och husses jobb samt aktiviteter för både Ollie och Nikon. När vi väl har tid ihop vill vi ju spendera den tillsammans, det betyder att hundarna får aktiviteter som är valpanpassade. Man kan visserligen kombinera träning för Ollie med utevistelse för valpen, men det beror lite på var man befinner sig. Som tur är hanterar Ollie det bra och bryr sig inte speciellt mycket om att han får vara mer passiv just nu.

Att göra saker kan ju vara stimulerande i sig, det är mest den "riktiga" träningen och promenaderna som blir lidande. I söndags tog vi t.ex. en tur till en annan stad för att Nikon skulle få lite miljöträning och få se något annat än hemstaden. Vi strosade runt i en park en stund (typiskt nog glömde vi selarna hemma, det är lättare att hantera nyfikna hundar i sele, men det gick ganska bra ändå) och sedan köpte vi hamburgare och åkte hem. En mysig utflykt, inte så aktiverande för Ollie kanske men ändå en form av stimulans med alla nya dofter och intryck. Ungefär så ser våra aktiviteter ut, men vi försöker lägga in träning för Ollie när det finns möjlighet.

För Nikons skull är ju varje liten aktivitet ett äventyr, och då behöver man vilodagar ibland. Ollie behöver såklart också ha tråkigt ibland, men jag hade ju hellre sett att han hade tråkigt när han också fick jobba lite än att han ska ha tråkigt utan någon egentlig aktivitet för övrigt.
Jag tror i vilket fall som helst att det mest är jag som har dåligt samvete i onödan, för Ollie tar som sagt det hela väldigt bra.

Tyvärr har jag inga bilder på grabbarna att dela med mig av. Jag får skärpa mig på den punkten, bloggen blir alltid trevligare med bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar