Sidor

torsdag 30 juni 2011

Agilitysugen.

Som jag nämnde tidigare så har hundträningen gått segt på sista tiden. Jag är sugen på att köra agility, men tyvärr blir det ju inte så ofta då vi inte har egen trädgård. Det är helt enkelt lite bökigare att packa in sig i bilen och åka till ett område med tillräckligt kort gräs, än att bara gå ut på gården och träna lite. Och i den här hettan blir det verkligen inget gjort.

Ollie hade mycket energi när jag kom hem från jobbet idag, så jag försökte hitta på saker som höll honom sysselsatt en stund. Först tog jag fram kongen och fyllde den med skinkost.





















Det var uppskattat. Sedan fick han även en liten kartong med korv i att slita sönder, vilket han gjorde (och matte fick plocka små blöta kartongbitar efteråt, jag borde egentligen lära honom att städa efter sig själv, men jag orkar inte).
Jag märkte på gårdagens bild att klorna var lite långa, så det blev lite klovård också. Inte världens populäraste aktivitet för hunden, men han accepterar det, under protest.
Jag använder fil istället för klotång, tycker det är enklare. Då behöver man inte oroa sig för att klippa i pulpan, och slipper vassa klor som förstör strumpbyxor och gör rivmärken på benen. I början klippte jag först och filade efteråt, men det tog bara dubbelt så lång tid, det räcker med att fila om hunden har små klor.
Filen som jag använder är en klofil köpt på djuraffär, men den är inte tillräckligt grov, så jag har limmat på en bit av refillen till Apotekets fotfil (se här) som jag har klippt i rätt form. Jag har bytt några gånger, men de håller länge. En bild på min modifierade klofil:















Efteråt blev resultatet så här fint! Svårt att se för all päls, men de är lagom långa.
















Nu ska jag och Ollie ta det lugnt och vänta på att husse ska komma hem från jobbet på sin sista dag innan semestern. Kanske tar vi med oss en filt och sätter oss ute i skuggan vid vattnet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar