Sidor

måndag 20 juni 2011

Utställning igen.

Igår var vi på andra dagen av utställningen. Staffordshire bullterrier var rasen vi ville se, och där fastnade vi ett bra tag. Det verkar vara en härlig ras, både fina och med en rolig personlighet. Dessutom var de vi hälsade på otroligt keliga.
Här kommer lite bilder från dag två (foto: husse).















En ståtlig hane.
















Ollie med ställda staffar i bakgrunden.
















Det var många staffar anmälda, så det fanns mycket att se.
















Den här verkade inte gilla andra hundar så mycket, ägaren kallade den för "näbbgäddan".

I SKK:s rasbeskrivning av staffordshire bullterrier står det skrivet att "en viss könsbunden aggressivitet mot andra hundar förekommer", och detta var tyvärr något vi fick erfara. Ollie blev helt oprovocerat attackerad av en staff (ej den på bilden ovanför) som satt i knät på en människa. Vi gick förbi dem, jag höll Ollie ytterst så att jag befann mig mellan honom och den andra hunden. Ollie var helt tyst och gick som vanligt, men staffen spände ögonen i honom och hoppade ner från knät, människan tappade kopplet, och väldigt snabbt låg Ollie på rygg med en morrande hund över sig. Som tur var gick det bra och de fick bort den andra hunden, men det var obehagligt.
Jag vet inte om det var en hane som hoppade på honom, men oavsett så är Ollie kastrerad så jag tror inte att det var någon könsbunden aggressivitet det handlade om, utan aggressivitet mot alla hundar, vilket ju är ännu värre. Man bör vara mycket noggrann i val av kennel för att få en uppfödare som avlar på stabila hundar. Kenneln som denna hund kom från (väljer att inte skriva ut namnet) gav oss ett dåligt intryck, även bortsett från attacken. De hade en tik som blev champion, men utställningstitlar är definitvt en merit som kommer långt ner på min lista. Jag är intresserad av friska hundar med bra menatlitet.

Efter detta var vi lite tagna allihop (husse, jag och Ollie alltså, inte den attackerande hundens ägare, de frågade bara lite lätt om det gick bra...), och tyckte att det var tråkigt att vi sett denna sidan av rasen, även om det såklart är nyttigt att veta att det förekommer. De flesta staffarna var dock snälla och kunde umgås utan problem. Efter bedömningarna fick vi prata med ägaren av Kennel Kronsäter och hennes vän. De hade varsin tik med sig som var jättesnälla och keliga, speciellt den ena.















Kronsäter's Crona (t.v.) var jättekelig, snäll och lugn.
















Den andra var lite gnällig, hon hade fått nog och ville åka hem.
















Ollie var lite avvaktande mot Crona, men skötte sig ändå fint. Cronas matte blev väldigt populär när hon bjöd Ollie på hundgodis.

Vi pratade ganska länge om staffar, och hon bjöd oss att komma hem och kika på hennes hundar om vi ville. En av dem hade valpar nu, och de var tvugna att bli lite äldre innan hon kunde ta emot besök. Det var roligt att kunna bolla lite funderingar med några som är insatta i rasen.
Överlag så var det en bra dag, och vi fick se många fina staffar. Vi hann inte med att se så många andra raser, men det blev i alla fall en bild på två irländska varghundar.















Det var en rolig erfarenhet att gå på hundutställning, men det är inget jag skulle vilja hålla på med själv.

2 kommentarer:

  1. Hej hej!

    Hittade hit av en slump och såg att ni tagit så fint kort på min staffe Stacy. (tredje bilden uppifrån). Jag undrar nu om det är okej att jag "snor" bilden? Undrar också om ni möjligtvis har fler bilder på henne?

    MVH
    Ulrika ullies@hotmail.com

    SvaraRadera