Sidor

lördag 4 juni 2011

Värmeböljan fortsätter.

Varmt! Ingen idé att gå ut med hunden så länge solen gassar. Ytterdörren är alltid i skugga, så det är skönt att ha den öppen och vädra lite. Ollie tittar gärna ut, och han blir bättre och bättre på att inte vakta. Idag fick han till och med beröm för att han var tyst av grannen som gick förbi.





















Vi tvåbenta var på biblioteket idag för att lämna tillbaka spårboken som jag lånat (och nu även beställt en egen), och kom såklart hem med fler hundböcker. När jag beställde böcker igår så tittade jag på "Nosarbete: En bok om spår & uppletande" av Maria Hagström, som jag har hört ska vara bra, men jag tyckte att den var för dyr. Som tur var hittade jag den på biblioteket idag. Min uppfattning om boken är att det är väldigt mycket text i den, den tenderar att bli tråkig och är inte tillräckligt informativ för mig. Jag gillade inte delen om spår, men däremot fastnade jag totalt i delen om uppletande. Efter att jag läst och sett videoklipp på nätet så är jag mycket sugen på att prova uppletande. Det verkar vara en rolig och relativt enkel aktivitet, när man väl har lärt in en bra apportering. Söka kan han redan, så det blir först och främst till att träna på att hålla föremål i munnen utan att släppa dem, och sedan gå vidare med att apportera föremål och lämna över dem i korrekt position, sittandes vid vänster sida.
I boken står det att vid träning och tävling i uppletande ska hunden bära ett tjänstetecken med texten "SBK", det är en överenskommelse mellan Naturvårdsverket och Svenska Brukshundklubben som ger Brukshundklubbens medlemmar rätt att träna och tävla med lös hund oavsett årstid (syftande på lagen om att under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt). Nu är inte vi medlemmar i någon brukshundklubb för tillfället, men jag tror ändå att man kan ha nytta av detta, då det kan fungera som en signal om vad hunden ska göra, lika som att spårselen och linan är signal för spårning. Och självklart håller vi ändå alltid hunden under sådan tillsyn att han inte stör eller förföljer vilt.

Jag har mycket planer på gång nu känner jag, men jag tror att det är bra att ha lite variation och träna flera saker samtidigt, så länge det inte blir ihopblandat och snurrigt för hunden, även om det tar längre tid än om man hade fokuserat på en enda sak. Då minskar ju risken för att hunden ska tycka att det blir tråkigt att nöta saker, samt att man inte behöver fastna om det inte går som man vill, då kan man göra något annat och ta upp den träningen lite senare. Ibland är det en paus som behövs för att inlärningen ska sjunka in.

På biblioteket lånade vi också två böcker om rasen staffordshire bullterrier, eftersom husse har fastnat för den rasen. Kanske blir det en valp nästa år, man vet aldrig. När vi var på väg hem träffade vi ett par med en staff, den var 8 månader och väldigt fin, kelig och snäll. De rekommenderade kennel EliteStaff.

Nu blir det en kort rastning och lite inomhusaktivering för hunden, lite godissök och fortsatt träning från igår. Kanske börjar jag lite smått med uppletandeträningen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar