Sidor

fredag 3 juni 2011

En för varm dag.

Idag är det varmt, alldeles för varmt för att vara ute och göra saker. Vi har haft en innedag med kortare rastningar. Kanske går vi en långpromenad ikväll när det blivit svalare.

Jag började träna godis-på-nosen-tricket idag. Första steget är att lära hunden att kunna hålla huvudet stilla och inte rygga tillbaka för att se/nosa/äta på det som kommer emot honom. Jag använde klicker och började lära in att han ska lägga hakan i min handflata när jag sätter handen under hans huvud. På så sätt kan jag senare stabilisera huvudet samtidigt som jag lägger ett föremål på nosen. Vi har tränat några korta pass och jag tror att det får räcka för idag. Han envisas med att ta upp tassen när jag sätter dit handen, som i vacker tass, men förhoppningsvis trillar poletten ner snart.

Idag har jag beställt nya hundböcker. Följande hamnade i kundvagnen:

Spår! : dressyr, träning, samspel  av Christer Hansson, som jag tipsat om tidigare. Jag lånade den på biblioteket, men vill ha ett eget ex. Klicka här för att se boken.

Rallylydnad av Yvonne Öster. Jag tror att det kan finnas nyttiga och roliga övningar i rallylydnad även om man inte vill köra det rakt av med skyltar och allt. Klicka här för att se boken.

Min bästa vän : aktivering & hundpsykologi av Marie Hansson. En bok som tydligen gjort stor succé och sålts i 48 000 exemplar. Den verkar bra och man kan säkert få några tips ur den. Klicka här för att se boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar