Sidor

onsdag 7 november 2012

Ut på tur.

Imorse steg vi upp tidigt och åkte bil i en sisådär 4-5 timmar, och nu sitter vi i en stuga bland fjällen. Anledningen till det är att jag och hundarna har följt med husse och en kollega som ska göra ett jobb här idag. Eftersom det är så långt att åka måste vi sova över, och de var snälla nog att boka en stuga som är hundtillåten.

Husse och kollegan är ute på jobb och jag och hundarna hänger i stugan. Vi har varit ute och gått lite, men jag vill inte gå så långt eftersom jag har lokalsinne som en guldfisk ungefär, och här finns en del stugor...
Hittills har det gått bra, hundarna hade inga problem med resan och de verkar inte ha något emot att vara i stugan. Man tycker ju att de borde vara pigga efter att ha sovit i bilen hela förmiddagen, men de har faktiskt mest sovit. Kanske är de lite stillsamma för att allt är nytt, i alla fall valpen, Ollie är nog mest stillsam för att det är så han är när det inte erbjuds något annat skoj. För Nikons del är det nog tröttande att komma till ett helt nytt ställe och undersöka en ny stuga.

Något jag däremot har märkt är att flockkänslan inte verkar vara densamma som på hemmaplan, det går t.ex. inte att tugga ben ihop utan morr och tjafs. Vet inte vad det beror på, men det kanske blir lite som att alla är på ruta ett när man inte är hemma där alla vet hur det "ska vara". När vi hälsade på mina föräldrar förut såg jag samma fenomen, men det gav sig ganska snabbt.
Att tugga ben är såklart inget de måste göra, men för valpens del är det en enkel sysselsättning. Här finns det inte plats att springa omkring och busa eller hålla på med någon aktivitet, och när han blir pigg vill jag hellre att han ska tugga ben än tugga på bordsbenet. Och när Nikon får ben vill givetvis Ollie också ha. Men jag vill inte riskera att det blir något bråk, så de får vara utan ben nu. Blir valpen pigg är det bara att ta ut honom en stund så att han får undersöka snön. Här är det nämligen kallt och vinter.

Imorgon kommer vi att ha lite mer tid att undersöka området eller göra vad vi vill, innan det är dags att åka den långa vägen hem igen. Bilder får komma senare om jag tar några!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar