Sidor

söndag 11 november 2012

Konsten att flämta.

Oj vad duktig och husmoderlig jag var igår. Jag tvättade, diskade, städade hela lägenheten, bytte sängkläder, kokade potatissoppa och var bara på allmänt fixar-humör. Ibland är det skönt att göra allt sådant på samma gång, även om det tar lite tid.
Hundarna fick väl ungefär aktivering därefter, d.v.s. inte så mycket alls. De fick i alla fall klorna trimmade, och när husse kom hem från jobbet tog vi varsin hund ut på promenad. Husse tog Nikon på en valppromenad och jag tog Ollie på en långpromenad.

Det blir mörkt snabbt nu på dagarna, så Ollie var iklädd reflexväst och lampa. Han är en fröjd att gå med, och man märker det extra mycket nu när man har valpen att jämföra med. Han är så söt i sin reflexväst, men tyvärr var det för mörkt för att ta några kort.

Idag regnar det. Jag hade egentligen velat tränat lite lydnad idag, men i det här ruggiga vädret vill man knappt gå ut. Det är så mulet och grått att det känns som att det redan är kväll, så vi hoppas på bättre väder och lydnadsträning imorgon istället.

Nikon håller på att lära sig flämta, eller hässja som det heter. Jag minns när Ollie var valp och insåg hur hundar reglerar sin kroppsvärme, dock gick det inte helt smidigt till en början och efter två-tre flämtningar övergick det hela till en gäsp. Det blev mycket gäspningar innan han fattade galoppen.
Det verkar som att en del hundar föds med den är kunskapen, men mina hundar verkar inte ha gjort det. Även fast Nikon har varit vild sedan han kom hit har han tydligen inte haft någon anledning att flämta förrän han blev lite äldre, och samma var det med Ollie. Nikons flämtningar blir också till en gäsp, men han lär sig nog snart han med.

























Idag har vi dessutom saker att fira. Husse och jag firar två år tillsammans, och så passar vi på att hälsa till våra pappor på fars dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar