Sidor

torsdag 15 november 2012

Hantverkare i huset.

Sedan i morse har jag och hundarna mest hängt i sovrummet. Vi har nämligen haft hantverkare här som har borrat och fört oväsen, och som nog inte hade uppskattat sällskapet av två nyfikna hundar mitt i arbetet. Eftersom vi tydligen har höga radonvärden här har vi nu fått en radonsug som ska hjälpa oss med det, och därför behövdes det borras hål i golvet och sättas upp ett rör som sedan går ut genom väggen via en liten manick.

Hundarna har skött sig väldigt bra. Ollie skällde lite när de kom (som vanligt) men efter det har han mest sovit trots en massa spring i dörren och endast ett kompostgaller för sovrummet. När de kom tillbaka efter lunchen passade han dock på att skälla lite till. Nikon har varit lite mer intresserad av själva arbetet, men han har faktiskt också mest sovit.
Husse och jag tog en promenad med grabbarna så att de skulle slippa ligga i sovrummet hela tiden. Det var härligt väder!












































Nikon hittade trevliga (?) saker att rulla sig i. Han är så söt när han gör det, fast jag vet inte hur sött det är om man hade vetat vad han egentligen rullade sig i. Jag tänkte filma honom, men när jag hade fått upp mobilen slutade han såklart att rulla sig. Här kommer en liten film i alla fall.


På promenaden upptäckte husse något underligt, fast egentligen var det Nikon som hittade det först, någon hade nämligen bundit fast kött i ett träd. Som hundägare blir man ju genast misstänksam med tanke på alla rykten (eller sanningar?) om förgiftat kött som planteras i naturen av otrevliga människor. Det mest sannolika är kanske att någon hängt ut det till fåglarna, för visst brukar man göra så? Men man vet ju aldrig. Det satt väldigt nära marken också.


Nikon hann i alla fall inte få i sig något, även om det var nära. Oavsett varför köttet satt där tycker jag inte att det är lämpligt att göra så, och det kanske till och med är olagligt? Ska man mata fåglar får man göra det på sin egen tomt och inte längs en promenadväg, tycker jag. Det kändes ganska olustigt i alla fall, och eftersom husse har lite kontakter med Farbror Blå genom jobbet tipsade han dem att ta en titt på saken.

Efter promenaden sov hundarna lite till, sedan var det dags för lunch, och efter det fortsatte de att sova. När hantverkarna tillslut var klara var det dags för husse att åka till jobbet, och nu sitter jag i soffan med hundarna som faktiskt sover ännu mer. Det kanske tar på krafterna att ha hantverkare här även om man ligger och vilar under tiden.

Här kommer en film från igår kväll när jag och hundarna tittade på Animal Planet. Nikon är väldigt fascinerad, men säger inte ett knyst. Giraff och känguru verkar vara ovanligt spännande. Ollie tycker bara att det är spännande när det är hundar på teven, som ni ser på hans öron när en hund dyker förbi lite snabbt.



Än är dock inte hantverkarna riktigt klara än, det måste komma hit en elektriker för att fixa ström till radonsugen, men det blir en annan dag.

3 kommentarer: