Sidor

tisdag 20 november 2012

Trött buse.

Ollie var ganska illa däran när vi hämtade honom från djursjukhuset igår. Han var trött, lite gnällig, darrade konstant och var väldigt stel. Att han var trött är ju inte så konstigt med tanke på att han varit sövd, men det kändes inte alls bra att han var så stel och verkade ha ont trots att personalen sa att han fått nog med smärtstillande för dagen och inte skulle börja med tabletter förrän idag.

När vi lämnade honom klockan åtta igårmorse gav en sköterska honom en spruta med lugnande direkt, men när vi hämtade honom klockan fyra på eftermiddagen var han fortfarande blöt runt munnen av vad de sa var från tandstensborttagningen. Jag fick förklarat för mig när jag bokade tiden att han skulle ligga på observation ett tag efter halsoperationen för att de skulle se att det inte uppkom några blödningar eller problem, och att tandstensborttagningen skulle ske i samband med operationen, men frågan är hur länge han låg med lugnande innan de började ta bort tonsillerna och göra rent tänderna med tanke på att han fortfarande var väldigt blöt när vi hämtade honom. Det känns inte alls bra, och kanske är han stel för att han legat länge i en bur utan att kunna röra sig för att han hade lugnande i kroppen. Kanske har han varit kall också. Kanske hade han ont i magen för att han inte hade fått något att äta sedan kvällen innan, för de hade inte gett honom någonting trots att han var tillåten att äta så fort han kom hem om han ville. Kanske hade han spänt sig för att han var kissnödig. Jag hoppas verkligen att de har rastat honom någon gång under de åtta timmarna han var där, men han var ganska kissnödig när vi hämtade honom.

Allt känns helt enkelt lite skumt, och jag kan inte minnas att han hade det såhär jobbigt förra gången han tog bort tonsillerna. Mat ville han i alla fall ha, och han både kissade och bajsade. Idag har han fått smärtstillande och han verkar må bättre nu på eftermiddagen. Han darrar och gnäller inte längre och han kan slappna av och sova. Han är fortfarande stel i bakbenen och går lite krumryggat, men det är mycket bättre än igår. Han ville till och med busa med Nikon tidigare idag, fast jag lät honom bara busa en liten stund eftersom jag vill att han ska vila. När husse kommer hem ska vi ta en kort promenad så att han får mjuka upp benen lite.

Angående blodprovet så var blodsockret normalt nu, och de sa att det förmodligen bara var en tillfällighet att det var högt en gång. Urinprovet visade lindrigt med urinkristaller, vilket är bra eftersom det har gått från rikligt till måttligt, och nu lindrigt. Han får fortsätta med sin vanliga mat, som tur är.

Igår hade jag hundarna åtskilda så att Ollie skulle få vara ifred, han ville faktiskt inte ens sova i sängen med oss, men idag får de vara i samma rum. Nikon tycker nog att det är lite tråkigt att behöva vara lugn och stilla, men han har faktiskt sovit väldigt mycket och skött sig fint. Han kommer förmodligen bli pigg ikväll, men då är husse hemma och kan hjälpa mig. Just nu vill jag bara kunna ha koll på Ollie och att han ska få ha det lugnt, så vi får helt enkelt acceptera att valpen kommer leva runt ikväll och hitta på något med honom då.

Nu ska vi (förhoppningsvis) vila en timme till och sedan invänta husse.

1 kommentar: