Sidor

måndag 12 november 2012

Lydnadsträning.

Idag har vi haft strålande sol, perfekt träningsväder! Vi lastade in hundarna i bilen och gav oss av till en grusplan. Jag hade bestämt mig för att köra igenom hela lydnadsklass 1 med Ollie. Trots att han snart är fem år och vi har hållit på med det här ett tag har jag faktiskt aldrig kört igenom hela sådär. Min inställning till träning har alltid varit att jag har plockat olika delar från olika hundsporter och gjort det som har varit roligt, bara för aktiveringens skull och utan hårda regler eller krav på perfektion. Jag har aldrig känt någon vilja att tävla, men nu känner jag att jag kanske vill ta det till nästa nivå. Inte tävling, men i alla fall att kunna genomföra programmet så som det "ska vara". Och vem vet vad som händer i framtiden?

Vissa saker i lydnadsettan kan han, andra inte, och likadant med de andra klasserna. Vi har tränat saker från olika klasser och plockat det som är kul.
Här kommer momenten från lydnadsklass 1, och hur det gick för oss. Husse agerade tävlingsledare, och lite störningsträning med tanke på att han hade Nikon vid sin sida. Nikon skötte sig jättebra, för hans del var det passivitetsträning. Ollie brydde sig inte heller om Nikon.


Platsliggning (2 min)
Förarna kopplar loss sina hundar och lägger dem med fem meters mellanrum, går iväg 20 meter, stannar (väl synliga) vänd emot hundarna och väntar två minuter. Därefter går de tillbaka, sätter hundarna och kopplar dem.

Här ska man såklart egentligen vara flera eftersom det är platsliggning i grupp. Nu kan ju inte Nikon agera träningshund eftersom han inte kan ligga stilla, så Ollie fick helt enkelt ligga själv. Eftersom marken var kall och lite blöt fick han ligga på en filt.
Överlag gick det bra. Han har inga problem att stanna kvar tiden ut, dock vill han gärna fuska lite och långsamt börja resa armbågarna från marken ibland. Jag fick påminna honom om att sänka ner kroppen några gånger, men vi körde igenom lydnadsettan två gånger och andra gången gick det faktiskt bättre. Hur han skulle reagera med andra hundar runt sig vet jag tyvärr inte eftersom jag inte har haft möjlighet att träna så.


Tandvisning
Hunden sitter fot kopplad och tävlingsledaren tittar på hundens tänder.

Ollie är tyvärr inte helt lätt att pilla i munnen på, det är väl något jag inte har tränat tillräckligt mycket när han var valp (vis av mitt misstag är dock Nikon utsatt för mycket fingrar i munnen).
Här fick husse ta med sig Nikon eftersom han förmodligen skulle störa ännu mer om han släpptes lös, men det gick ganska bra ändå då jag tog över Nikons koppel när husse tittade på tänderna. Ollie accepterade tandvisningen, men han satt inte kvar i fotposition. Överlag är han dålig på att sitta "rakt".


Linförighet (med slakt koppel)
Hunden går vid förarens vänstra sida och följer med i diverse svängar, halter och tempoväxlingar.

Ollie är duktig på det här, dock kan han tappa koncentrationen ibland om det blir för långdraget, men överlag väldigt lyckat. En sak som jag märkte var att jag inte är säker på om det är jag eller hunden som ska vara i innerst/ytterst när man gör helt om, så det måste jag kolla upp. Det man kan jobba på här är att han inte ska sätta sig snett när man gör halt.


Platsläggande
Hunden (utan koppel) och föraren går framåt. Föraren kommenderar ligg, går minst 10 meter från hunden och stannar vänd emot hunden. Föraren går tillbaka till hunden och sätter den.

Det här kan Ollie. Här har vi egentligen inget mer att träna på än att han ibland kryper upp lite ur liggande position precis som på platsliggningen.


Inkallning
Föraren lämnar hunden sittandes och går iväg minst 15 meter. Föraren stannar vänd emot hunden och kommenderar hit.

Att stanna kvar och kallas in har Ollie inga problem med, dock har jag aldrig trots ihärdig träning fått till snygga ingångar, d.v.s. att hunden ska komma och svänga in vid förarens vänstra sida och sätta sig. Ollie gör det lite halvdant, men det är väl bara att fortsätta traggla med det antar jag. Fast jag vet inte ens om det är ett måste att hunden gör så när den kommer?


Stående
Hunden (utan koppel) och föraren går framåt. Föraren kommenderar stå/stanna, går minst 10 meter från hunden och stannar vänd emot hunden. Föraren går tillbaka till hunden och sätter den.

Det här momentet gick också bra trots att det är just stå som Ollie har mest problem med när han får selektiv hörsel och inte lyssnar på mina kommandon. Han sätter sig hellre ibland, men idag gick det som sagt bra och han stannade både första och andra gången.


Apportering (utförs sittande vid förarens sida)
Föraren håller fram en apportbock och kommenderar apport. Hunden håller apportbocken i munnen i fem sekunder. Föraren tar apportbocken från hunden.

Det här momentet hade vi fått noll poäng för. Vi har inte alls tränat på det här utan bara gjort det roliga som är att faktiskt apportera, d.v.s. att hunden ska hämta den kastade apportbocken. Att stanna kvar och sedan hämta kan Ollie utan problem, men att bara hålla den i munnen var tydligen omöjligt även om det bara var fem sekunder det handlade om. Men jag kan inte säga så mycket om det eftersom vi aldrig har tränat på det utan börjat i fel ände. Dock tror jag att det inte är så svårt att lära in, det borde ju vara enklare än själva apporteringen.


Hopp över hinder
Föraren ställer upp hunden på lämpligt hoppavstånd, lämnar hunden och ställer sig vänd emot hunden på andra sidan av hindret. Föraren kommenderar hopp.

Vi har tyvärr inget lydnadshinder, men att hoppa över hinder kan ju Ollie ändå. Substitutet idag blev en skateboard liggande på sidan, i brist på annat. Här finns väl inte direkt något att anmärka på, förutom ingångarna även här.


Det var alla moment i lydnadsklass 1, och nu vet vi vad vi ska träna på. Roligt var det och det ska bli kul att se om vi kan förbättra oss på någon punkt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar