Sidor

söndag 15 januari 2012

Snöträning.

I mitt förra inlägg skrev jag ju om hur glad jag var att det var promenadväder igen, men tji fick jag kan man säga, för nästa dag var det precis lika halt och trist igen. Visst har jag varit ute och promenerat ändå, för det måste man ju göra om man har hund, i alla fall om man vill ha en hund utan extra överskottsenergi. Men idag bestämde jag mig - jag promenadstrejkar. Just den här söndagen tänker jag inte gå ut på någon isgata och riskera att slå mig gul och blå.

Således fick vi hitta på något annat. Jag föreslog att vi skulle göra något roligt inomhus med Ollie, men husse ville ut i naturen. Så det blev en tur till skogen, och lika bra var väl det, för jag hade inte riktigt någon plan om vad vi skulle göra inomhus, jag ville bara inte se en endaste isbit till.

I skogen var det faktiskt riktig snö, som man kunde pulsa i istället för att halka på. Först gick vi upp en bit i skogen och gjorde ingenting. Ollie fick springa lös och nosa, kissa, hitta roliga pinnar, och andra saker en liten hund kan vilja göra. Äta snö är ju en stor favorit, så det passade han på att göra medan vi gick, det blir långa spår efter hans haka i snön när han tar tuggor samtidigt som han går. Jag och husse är väl inte speciellt förtjusta i hans snöätande, men det går liksom inte att stoppa honom. Och så länge han inte äter tills han kräks så får han väl hållas.

När vi varit i skogen en stund gick vi ner till grusvägen där vi parkerar bilen. Där fick Ollie leka med en tennisboll, och husse fick använda den nya bollkastaren (klicka här för att se hur den ser ut). Jag passade på att filma busen när han apporterade bollen.


Efter leken passade det bra med ett träningspass. Den viktiga ingrediensen "gör av med överskottsenergi" var ju redan avklarad, och av erfarenhet vet jag att det är ett måste för att busen ska kunna koncentrera sig med hjärnan.
Träningen gick ohyggligt bra, trots underlaget. Ollie vill inte gärna stå stilla, och än mindre sitta eller ligga stilla i kall snö. Men nu verkade inte snön göra honom så mycket. Jag provade först att träna med godis som belöning, men busen ville hellre leta efter sin tennisboll som mystiskt hade försvunnit (för att husse la den i bilen). Så jag övergick till belöning med kampleksak, och då tog det fart!

Vi tränade på:

  • Fritt följ
  • Ställande under gång
  • Inkallning med läggande
  • Träning med extern belöning

Jag tycker att det är väldigt intressant att träna med extern belöning, för då vet man om momenten verkligen sitter, eller om hunden bara följer en för att man har en belöning i handen. Ollie var superfokuserad och gjorde ungefär noll fel, det gick verkligen jättebra. Han hade lite svårt att hålla sig bredvid mig när belöningen låg framför oss, då ville han gärna gå några steg framför. Men han var väldigt duktig ändå, han tog aldrig belöningen utan tillåtelse. Det är väldigt bra träning för honom att kunna kontrollera sig med belöningen som lockar där framme. När belöningen ligger bakom och vi går ifrån den är det inga problem.

Ett mycket bra träningspass, och vi slutade när vi var på topp, för att kunna åka hem med den känslan. Ibland är det lätt att bara fortsätta när det går bra, men det kan slå tillbaka på en när hunden inte kan koncentrera sig längre och börjar göra fel. Men idag var vi vinnare hela tiden.


1 kommentar:

  1. Det här vädret är verkligen opålitligt. Ena dagen djupsnö och nästa dag barmark. Men ni verkar utnyttja det på bästa sätt genom att göra det som passar bäst för stunden.

    SvaraRadera