Sidor

tisdag 24 januari 2012

Hundrastgård.

Det är på gång att byggas en hundrastgård här i stan. Hundrastgårdar är både bra och dåliga kan jag tycka. Det är positivt att det finns en inhägnad plats där hundar får vara, för det är ju ofta förbud mot lösa hundar i parker och liknande. Det är trevligt att det finns en mötesplats där man kan träffa andra hundägare, och där ens hund kan träffa andra hundar.
Farhågan är ju såklart att olyckor kan hända. Det är inte riskfritt att släppa ihop en massa okända hundar. Även om hundägaren säger att "han/hon är snäll", så vet man ju aldrig hur hundarna reagerar på varandra. Och dessutom finns de alltid människor som inte behandlar andra med respekt, som t.ex. att fråga innan man släpper in sin hund om det redan finns en hund rastgården.
En plats där det kan spridas sjukdomar är det också förstås. Man kan aldrig veta vad de andra hundarna bär på, och ibland vet inte ens ägaren för att det inte finns några symptom. Att en del låter bli att plocka upp efter sin hund är också en grogrund för bakterier. De som inte har hyfs nog att hålla rent borde inte släppas in i rastgårdar.

Ollie har varit i rastgård några gånger där vi bodde förut. Oftast var vi ensamma, men ibland kom det andra hundar dit. Igår åkte vi till den rastgården eftersom vi ändå hade ett ärende i närheten. Det verkar som att den är flitigt använd även på vintern, för det var väl upptrampat. Egentligen var det nog bättre där nu än på sommaren, för då var större delen av rastgården en smutsig pöl. I övrigt tycker jag att den är ganska bra, lagom stor och fin miljö. Tyvärr var det för mörkt för att ta några bilder.

Jag hoppas att rastgården här blir fin, att det finns regler som följs och att folk använder sunt förnuft. Jag kommer att besöka den när den är klar och se vad jag tycker om den. Förhoppningsvis finns det lite träd, stubbar, stockar och annat för att berika miljön, och inte bara en tråkig gräsmatta eller grusplan.
Jag kan tänka mig att den blir väldigt populär i början, för jag vet att det är många som har saknat en rastgård här. Även om det både finns fördelar och nackdelar med hundrastgårdar tycker jag att det är ett bra initiativ av kommunen, och jag hoppas att hundägarna är rädda om förtroendet så att vi får ha den kvar!

1 kommentar:

  1. Håller med om att det finns för- och nackdelar med hundrastgårdar. men sköts de rätt så är det mesta positivt, jag önskar att min kommun kunde ta och bygga en hundrastgård här, men det verkar inte hända )9
    Hoppas att den nya hundrastgården blir bra och att den inte missbrukas :)
    Ja, det är alldeles för lätt att börja träna massor med annat än det man egentligen borde träna på, jag är mästare på det ;-)

    SvaraRadera