Sidor

fredag 20 januari 2012

Ollies familj.

Ollie kom till världen den 22:a mars 2008 som nummer fyra av fyra valpar. Han blev kallad "Fyran", minst i kullen och sist ut, liten på jorden men stor i orden!
Med en jack russell terrier som mamma och en papillon/släthårig foxterrier som pappa blev han en trevägs-korsning av en lite annorlunda blandning.

På bilden ser ni Ollies mamma till vänster och Ollies pappa till höger. Bilderna som följer fick jag mailade till mig av uppfödaren.




















Tyvärr är det den enda bilden jag har på Ollies mamma, men här följer några fler bilder på Ollies pappa.





































































Visst kan man tydligt se likheterna mellan Ollie och hans pappa, men sin strävhåriga jack russell mamma är han inte alls speciellt lik.

Den första bilden jag såg på Ollie, innan jag hade sett honom på riktigt, var den här bilden.
















Kan ni förstå att hjärtat smälte?
Senare fick jag även dessa bilder mailade till mig. Ollie var då inte större än en sko.



















Första gången jag hälsade på Ollie såg det ut såhär. Lillgrabben var alldeles jordig på nosen, för han hade precis roat sig med att brotta ner en blomma på gräsmattan som var mycket högre än han själv.















Här kommer lite bilder på Ollies syskon. Först ut är syrran, enda tikvalpen i kullen.
















Här kommer Ollies ena bror. Bilderna på bröderna är dock tagna vid ett senare tillfälle, så de är lite äldre här.

















Och det här är Ollies andra bror.

















Som ni kan se har Ollie alltså två korthåriga syskon, ett strävhårigt, och själv är han släthårig och har ganska lång päls. En väldigt stor variation på utseende inom kullen, som det kan vara med blandraser.
Här kommer en bild från första bilresan hem. Nu var han inte längre "Fyran", nu blev han Ollie.





















Ollie sov i mitt knä hela resan, förutom vid ett tillfälle när han blev åksjuk och kräktes på handduken. Det var första och enda gången han blivit åksjuk. Halsbandet jag hade köpt passade, men han var så liten att jag fick knäppa det på innersta hålet. Det är roligt att spara på sådana saker, för när jag tittar på det nu förstår jag inte hur han kunde vara så liten, nu har han växt ur det för länge sedan.

När Ollie var liten hade han nästan inget hår på magen.





















Från att ha haft två hängande öron reste sig först det ena...





















...och sedan det andra.





















Pälsen gick från kort..

























...till lite längre...

















...svansen blev yvigare...















...pälsen blev tjockare...















...och till slut hade han en tjock, yvig, vacker päls.

























Ollie har träffat sin pappa och sin ena bror två gånger sedan han "flyttade hemifrån". Pappa längst fram, Ollie i mitten och brorsan längst bak.


































Här kan man se tydliga skillnader i både storlek och päls.


































Det är väldigt roligt att se hur valparna utvecklats, och det skulle vara kul att träffa dem igen. Det finns även tre valpar till från samma föräldrar som blev till när pappans hormonspruta (som ska hindra oönskad parning) inte fungerade. Så egentligen har Ollie sex syskon, tre kullsyskon och tre småsyskon.

Det blev väldigt många bilder den här gången. Jag hoppas att ni uppskattade att se busens resa från valp till vuxen och jämförelsen med föräldrar och syskon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar