Sidor

tisdag 17 januari 2012

Lista.

Det cirkulerar en lista på diverse hundbloggar där man ska svara på frågor om sin hund, en fråga för varje dag. Jag har inget bättre för mig just nu, så jag tänker också svara på frågorna. Just den här listan är stulen från http://westiensixten.blogg.se/. Dock tänker jag ta alla på en gång. Så här kommer de:

Vilken hundsport tycker du mest om?
Svår fråga. Jag tycker agility är jätteroligt, men även personspår. Dock måste jag nog säga att agility är roligast, det är en fartfylld och glädjefylld hundsport. Personspår är roligt mest för att se hur hunden utvecklas och för att det är intressant att se hur hunden arbetar. Det kan ju finnas andra hundsporter som jag inte ens provat än som är jätteroliga. Rallylydnad har jag tänkt börja med någon gång, och hobbylydnad är också kul. Men jag svarar agility i dagsläget.

Vilken är den bästa och den sämsta egenskapen hos din hund?
Den bästa egenskapen hos Ollie är att han nästan alltid är på träningshumör, även om jag har fått lära mig att uppvärming är väldigt nödvändigt för att han ska kunna koncentrera sig. Men gör man rätt så är han med på allt och duktig på det mesta. Han är en väldigt enkel hund i det stora hela, går att ta med på nästan vad som helst och är nästan jämt på bra humör.
Den sämsta egenskapen hos Ollie är hans ljudrädslor, de hindrar honom ibland i olika situationer. Han är också lite för vaktig och skäller gärna på ljud utanför lägenheten, men det går nog att träna bort om man är duktig.

Vad skulle hund nummer två vara för hund?
Som ni kanske redan vet funderar vi på en staffordshire bullterrier, en helmysig ras. Dock finns vissa tveksamheter runt aggression mot andra hundar med tanke på rasens ursprung. Att hitta en uppfödare som avlar på hälsa och mentalitet verkar vara som att leta efter nål i en höstack. Vi har hittat nålen, men än är vi inte riktigt säkra på om det blir en till hund i familjen.

Vad för hund kan du inte tänka dig att ha?
Det finns massor av raser som jag inte skulle vilja ha, och konstigt vore det väl annars. Det finns så många olika raser med olika egenskaper och personligheter. Men för att säga några punkter så kan jag inte tänka mig att ha en hund av bruksras eller annan ras som kräver väldigt mycket aktivering. Jag kan inte heller tänka mig att ha en hund med hälsoproblem som lider p.g.a. sitt utseende. Även hundar som behöver mycket pälsvård går bort.

Vad är det roligaste din hund har gjort?
Det är väldigt svårt att svara på. Det roligaste inom hundträning är att se alla framsteg. Det roligaste i vardagen är att Ollie ofta får oss att skratta. Det roligaste med att ha hund är att man alltid har en kompis som är med på det mesta och ger en guldkant på livet. Jag kan nog inte peka ut en specifik händelse som skulle vara den roligaste.

Hur ser din framtid ut för hund?
En lustigt formulerad fråga, jag vet inte riktigt vad som menas med den. Men jag tolkar den som vilka planer man har för framtiden inom ämnet hund.
Våra planer med Ollie är att forsätta att leva livet och ha roligt på vägen. Övriga planer inom hund är ett eventuellt valpköp, men det är långt ifrån bestämt.

Hur blev det hund för dig?
Jag har nog önskat mig en hund så länge jag kan minnas. När jag hade slutat skolan och flyttade hemifrån köpte jag en hund. Så enkelt var det. Men det var såklart ett beslut som jag fick fundera lite över, bara för att man får och kan köpa hund så behöver ju inte det betyda att man har möjlighet att ha en hund. Jag ångrar absolut inte mitt beslut.

Hur ser en dag ut för din hund?
Det beror lite på årstid. När det är barmark och bra väder kan det bli agility eller spårning på schemat, eller utflykter, bad och andra roliga saker. Man är ju ute mer på sommaren än på vintern. Under vintern blir det mest träning inomhus, även om det händer att vi tränar utomhus ibland också. Inomhus blir det klickerträning eller enklare aktivering. Utöver det är det såklart promenader, mys, bus och övrig skötsel som klovård, mat, o.s.v. Vissa dagar är lugna, andra fulla av aktiviteter, så det är svårt att säga hur en dag ser ut.

Vilken är din hunds bästa kompis?
Ollies bästa hundkompis är Mynta, en cairnterriertik. Han har inte så många hundkompisar, vilket är lite trist ibland, vi känner inte så många som har hund. Men Mynta tycker han om, och det är besvarat, även om hon inte riktigt hänger med i hans tempo jämt.
Ollies bästa människokompisar är såklart matte och husse!

Det här älskar och hatar min hund
Ollie älskar sin boll. Han älskar såklart många saker, men måste jag välja en sak så kommer bollen helt klart på första plats.
Ollie hatar fyrverkerier, smällare, åska, skott och andra liknande ljud. Eller hatar är kanske fel ord, han är rädd för dem. Han är inte heller speciellt förtjust i regn.

De här tricken kan min hund
Om jag bortser från inkallning, stanna, gå och lägg dig och sådana saker som inte riktigt räknas som tricks så kan han:
Sitt, ligg, slicka sig runt munnen, slalom mellan benen, sitt fint, markera tummen, hämta olika leksaker eller ben med rätt namn, vacker tass... Jag har säkert glömt något, men han kan väldigt många saker och han förstår vad man säger även om det inte riktigt är ett trick han ska göra.

Det här ångrar jag att jag lärt min hund
Det finns inget jag ångrar att jag har lärt honom. Att han har lärt sig vissa mindre bra saker på egen hand är ju en annan sak.

Det här är min hund väldigt bra på
Ollie är väldigt bra på att ta plats i sängen! Han är bra på många saker såklart. Han är lättlärd, uthållig och arbetsvillig. Ibland är han också bra på att driva en till vansinne.

Det här är viktigt för att min hund ska må bra
Ollie behöver sin flock för att må bra, eller andra människor i vår närhet som han litar på. Självklart behöver han mat och sådana saker, men om man bortser från det behöver han kärlek, närhet och bus!

Det här är utmärkande för min hund!
Det här var också en svår fråga, men en sak som är utmärkande för honom är hans utseende. Jag tror inte att hans blandning är så vanlig, och även i hans kull ser alla syskon olika ut. Det finns inte många hundar som ser ut som busen.

Min favoritvideo på min hund
Klicka här för att se en av mina favoritfilmer med Ollie.
Klicka här för att se en till.

Det här är en person som betyder mycket för mig och min hund
Husse, såklart. Han har gått från att knappt gilla hundar till en riktig hundmänniska som gärna vandrar ut i skog och mark och tränar hund för glatta livet. Hans intresse för Ollie både i vardag och i träning är ovärdeligt för mig, och dessutom går han gärna på hundmässor, hundutställningar och andra hundiga saker. Och nu vill han till och med utöka flocken med en till hund!

De här kurserna har min hund gått
Ollie har bara gått valpkurs. Det kanske blir någon mer kurs i framtiden, men tycker även att vi klarar oss bra genom att träna på egen hand.

Jag älskar min hund därför att...
...han är den han är! Ollie är världens bästa hund helt enkelt.

Det här är mina planer för min hund!
Fortsätta att göra det vi tycker är roligt, prova på nya saker och hoppas att busen får vara frisk och kry!

4 kommentarer:

  1. Berätta gärna mer om hur du kör uppvärmning med Ollie så han kan fokusera bättra när ni tränar. Det lät intressant, och är säkert nåt jag kan använda på Busfröet.

    SvaraRadera
  2. Tack för förklaringen :-) Jag får väl erkänna att nu när jag tänker efter så kan det definitivt vara något som funkar för Busfröet. Jag brukar nämligen varva fysisk aktivitet med hjärnaktivitet. Men jag ska testa att köra lite motion innan, istället för att köra varannan gång.

    SvaraRadera
  3. Vilken rolig lista den ska jag nog "låna" och svara på!
    Håll utkik efter svaren hos oss och lämna gärna ett avtryck!
    /Johan & Theo

    SvaraRadera
  4. Smart att svara på alla frågor samtidigt. Roligt att läsa.

    Ska väl ta och fixa en sån där lista jag med, dock blir det nog en dag för dag.

    SvaraRadera