Sidor

lördag 23 februari 2013

Träning.

Lite leverpastej, lite smörgåsskinka och morot blev dagens belöningsgodis. Ibland vill man ju göra träningen lite extra spännande! Oftast tränar jag med "vanligt" godis till hundarna eftersom jag inte vill stoppa i dem så mycket onyttigheter. Morot är ju nyttigt såklart, men skinka kan vara lite väl salt och leverpastej är väl inte heller så bra i stora mängder kan jag tro. Ollie brukar få torkat kött, ganska dyrt men bra för hans hälsa, och Nikon får ett bra torrfoder som han älskar. Men ibland vill man som sagt ha lite variation och överraska hundarna så det inte alltid är samma lika.


















Jag kan fortfarande inte släppa kommandon i fritt följ och inkallning med Ollie fast jag sa att jag skulle ta en paus från det. Mest beror det nog på att jag inte vet vad jag ska träna annars med honom just nu. Vi är ju lite begränsade med utrymme tills det blir barmark och lite varmare ute. Dessutom tycker jag att han faktiskt visar framsteg ändå, det känns som att han gör mindre och mindre fel. Eftersom han kan kommandona när han står stilla men inte under gång har jag börjat gå långsammare, och det ger resultat. I inkallningen kan jag ju inte styra över hans fart, men jag tror att han lyssnar bättre då också om jag får honom att lyssna bättre i följet.
Det är ju lite frustrerande att han har tappat det här, för han kunde det så mycket bättre förut och jag vet inte var det gick snett. Jag måste ha blivit otydligare eller tråkigare antar jag, kanske tog för givet att han kunde det och tappade glädjen. Men jag hoppas att vi kan komma tillbaka igen och det ser ju som sagt ljusare ut nu!

Det finns såklart en massa andra saker att träna med Ollie också som inte kräver något utrymme, att klickerträna fram något trick till exempel, men jag är inte alls sugen på sådant just nu. Jag skulle behöva fixa fasthållande av apport, men den ligger i bilen och jag lyckas aldrig komma ihåg att ta med den in. Dessutom känner jag att det kommer att bli svårt, så det får jag ta när jag hittar motivation till det. Ollie är ju trots allt min "försökshund" och jag har inga större krav på perfektion i hans träning utan gör det mest för aktiveringens skull och för att ha roligt tillsammans, men det är ju ändå alltid roligt när man uppnår resultat.

Med Nikon tränar jag för tävling. Med det menar jag att jag tränar mer perfektion och med målet att han skulle kunna fixa en tävling, men om vi sedan kommer att tävla någon gång vet jag inte alls. Om jag skulle bli sugen på att tävla någon gång är det ju bra att man har gjort allt rätt från början, och jag överraskar mig själv med att faktiskt bli mer och mer sugen på det. Men det är långt dit än.
Träningen går i alla fall bra och idag fokuserade jag på kontakten på raksträckorna. Det är ju inga långa sträckor vi pratar om nu, men jag upplever ändå att han tappar lite. Tittar man på filmer från träning/tävling går vissa hundar och tittar på sin förare konstant medan andra bara tittar ibland. Båda verkar ju gå bra, men jag känner att jag vill ha så mycket kontakt som möjligt. Med peppande ord, långsammare steg och belöning ofta blir det mycket bättre. Det extra goda belöningsgodiset gjorde kanske också sitt till!

För att kunna hålla koll på alla moment och regler har jag skrivit ut "Regler för bruksprov" där alla moment finns beskrivna. Det är bra att kunna kolla upp regler för avstånd, hur saker ska utföras, när man får ge kommandon o.s.v. Att det sitter i Sveriges snyggaste pärm gör ju inte saken värre!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar