Sidor

fredag 8 februari 2013

Träning.

Härliga promenader både igår och idag har jag haft med hundarna. Inga problem trots att jag går ensam med dem, jätteskönt! Nikon drar visserligen lite när han märker att man är på hemväg, men med den nya selen kan man knappt kalla det drag, det märks mest att han är mer fokuserad på att gå framåt och ligger på lite mer. Jag minns att Ollie också var så som unghund, att han drog mer på hemvägen, men det "växte bort" efter en tid.

Idag har det blivit ganska mycket träning för hundarna, i alla fall för Nikons del. Ollie kan träna bra länge utan att tappa fokus, men Nikon är ju fortfarande ung och har lite svårare att sortera intrycken. Först tränade husse, sedan blev det godissök och efter det tränade jag. Husse tränade vacker tass/high five med Nikon, och lite allt möjligt med Ollie.
Egentligen borde jag kanske inte tränat med Nikon idag när han redan hade tränat, jag märkte att han inte hade samma pepp som vanligt och redan var lite trött, men jag ville gärna att husse skulle filma oss och ge synpunkter om position som är svårt att se för mig som bara ser uppifrån, så vi körde ett litet pass ändå.

Klicka här för att se filmen från dagens träning med Nikon.

Jag fortsatte att kämpa med olika kommandon i fritt följ med Ollie. Det gick sämre idag än förra gången, och jag vet faktiskt inte hur jag ska komma vidare. Jag har provat allt nu känns det som. När han bara står stilla på stället kan han det klockrent så jag vet ju att han kan och förstår orden, men så fort vi går fortsätter han att chansa istället för att lyssna typ två gånger av fem. Det var skönt att husse tittade på och kunde instämma i hur konstigt det är så att det inte bara är jag som tror att jag gör fel på något sätt. Jag tror att jag måste ta en lång paus med just den träningen nu, för jag kommer ingenstans och det är inte roligt längre. Kanske blir det bättre i sommar när man kan träna ute och komma in i rätt stämning.

Jag längtar efter att komma igång med spårträningen med Nikon och agilityn med Ollie, men det får bli när det blir barmark. Nu får det snart vara nog med snöväder.

Såhär såg Nikon ut efter träningen. Det tog verkligen på honom att behöva tänka så mycket på en och samma dag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar