Sidor

tisdag 3 juli 2012

Veterinärbesök igen.

I morse var husse och busen hos veterinären för att lämna in urinprov och ta blodprov.

Blodprovet såg bra ut, inga höjda blodsockervärden den här gången. Ska man andas ut nu eller? Frågan kvarstår ju fortfarande varför de var höjda förra gången. Kanske en tillfällighet, visst, men en konstig sådan. Jag är ju inte den som är den som andas ut så fort det ser bra ut igen. Jag vill kontrollera med blodprov fler gånger för att kunna tro på att det var just en tillfällighet. Men det får vi göra framöver, det är ingen idé att tänka på det nu för det finns ändå inget att göra åt det.

Urinprovet såg bättre ut än förra gången, men fortfarande inte helt rent. Förra gången fick vi svaret "rikligt med struvitkristaller". Den här gången fick vi svaret "måttligt med struvitkristaller". Veterinären hade tydligen tyckt att vi inte skulle göra något åt det just nu. Men jag menar... finns det så finns det? Och det här var ett helt nytaget prov, så det fanns inget att skylla på nu. Men omsorgssköterskan som veterinären hade talat med tyckte att det skulle avvaktas, fortsätta med den vanliga maten samt ge mindre av godis och annat gott.
Oavsett vad de säger så är jag för det första glad att Ollie fick tillåtelse att fortsätta med färskfoder, även om jag tycker att det är lite konstigt att de inte tycker att man bör behandla struvitkristallerna. Kristaller kan nämligen bli stenar om hunden går obehandlad, och då har man ett större problem. Men eftersom de nu sa att det inte var någon panik och att vi kunde fortsätta med färskfoder planerar jag att göra en egen "urinstensdiet" åt Ollie, i alla fall som ett försök och för att förebygga bildandet av nya kristaller, för man vet ju aldrig om han ens tycker om maten, eller håller vikten på den.

På Vom og Hundemats hemsida kan man nämligen läsa att om man utfodrar hunden med endast kött blir urinens ph så pass lågt att struvit inte kan bildas. Klicka här om du är intresserad av att läsa om det.
Bravo som vi ger nu innehåller en del spannmål, men Vom og Hundemat (som är ett annat färskfoder) innehåller bara animaliska råvaror. Därför kan det vara en god idé att prova detta foder, som en förebyggande åtgärd. Det kräver såklart att man inte ger saker vid sidan om för att det ska fungera, men så länge man bara ger t.ex. magert kött som godis så borde man vara säker. Därför tänker jag prova på att torka kycklingfilé i ugnen och använda det som godis.

Angående godiset har jag faktiskt funderat på att göra eget godis förut, för det mesta hundgodiset man kan köpa på djuraffären innehåller nog knappast några bra saker, kanske rentav dåliga. Det är nog mest lathet som har hindrat mig, för det är ju så enkelt att gå och köpa hundgodis, och kanske en liten del okunskap eftersom jag aldrig har provat förut. Men det borde inte vara svårt att lära sig, det kommer bli nyttigare för hunden oavsett om han är frisk eller sjuk, och det blir garanterat välsmakande!

Men som sagt, angående maten, vi får se om Ollie ens tycker om det. Vi har provat några andra Bravo-sorter förut och de luktade han knappt på. Men jag tror att det går ner så länge det innehåller vom, för det tycker han verkligen om, och det gör Vom og Hundemat. Tyvärr är det ett dyrare foder, samt att det är förpackat i frysta korvar till skillnad mot Bravo som är förpackat som burgare och är väldigt smidigt för en liten hund som inte äter så mycket per dag.
En positiv sak är dock att valpen kommer att äta Vom og Hundemat från uppfödaren, och då kan vi köpa hundarnas mat på samma ställe, av en återförsäljare som dessutom ligger mycket närmare än där vi köper Bravo.

Allt har sin tid, det är ingen brådska eller panik med något, och det är det viktigaste! Jag kanske inte kan andas ut helt och hållet, men jag behöver inte gå och hålla andan längre.
Vi provar oss fram och tar nya blodprov och urinprov till hösten. Det kunde varit värre och jag är innerligt glad att vi fick mer positiva besked än vi hade väntat oss.

1 kommentar:

  1. Jag gör eget hundgodis till mina. Oftast kycklinghjärtan eller kycklingmagar. Finns i frysdisken på stora livsmedelsbutiker. Man bara kokar i ett par minuter, sen skär man i så stora bitar man vill ha, sen in i ugnen i några minuter så att utsidan torkar så man kan ha dom i fickan utan att det kladdar.

    SvaraRadera