Sidor

måndag 23 juli 2012

Himmel och helvete.

Ja, det är lite så det känns. Ibland går det bra, ibland går det dåligt. Nerverna sitter på utsidan och man är på helspänn utan att man kan rå för det.

I morse fick vi lite bakslag och saker och ting eskalerade. Ollie var riktigt grinig och tyckte att valpen var äcklig och inte borde bo i det här huset (utomhus går det dock bra). Det blev time-out med kompostgaller, och det löste sig riktigt fint. Jag tror att det är så man måste göra ibland. Vi ville så gärna tro att det skulle gå bra, men det här är ju en stor förändring i Ollies liv, och då måste man nog "fasa in" valpen lite försiktigt. Kanske borde vi ha gjort så från dag ett, men man lär så länge man lever. Det är inte så lätt att veta hur mycket man ska låta hundarna sköta det själva och hur mycket man ska styra upp själv.

Efter time-outen blev Ollie plötsligt väldigt snäll, och från vad som kändes som ett helvete gick det plötsligt till något himmelskt. Jag var tvungen att dokumentera hans framsteg, för när man hamnar i de dåliga stunderna kan man se tillbaka och känna att det kommer att bli bättre igen. Om Ollie verkligen hatade Nikon tror jag knappast att han skulle kunna tänka sig att göra såhär...


































































Jag tror att det finns en litet band mellan dem ändå, och det stärks nog genom att de sover bredvid varandra. Ollie har idag frivilligt nosat på Nikon två gånger. Nikon sov i och för sig, men det är fortfarande stora framsteg! Det måste finnas hopp om framtiden när man ser de här bilderna, och jag tror och hoppas att Ollie också kommer att acceptera Nikon i vaket tillstånd inomhus, även om det kanske tar lite tid.

Idag har jag för övrigt märkt hur svårt det är att städa med en valp runt fötterna. Eller ja, med Nikon runt fötterna kanske jag ska tillägga, för jag kan inte minnas att Ollie var såhär odräglig. När man minst anar det sitter det nämligen små sylvassa tänder i fötterna, och jag får nog skylla mig själv som gick utan strumpor.
Städning var i alla fall ett nödvändigt ont idag (som ni kanske ser på översta bilden). Ollie fäller mycket nu, förmodligen för att han är lite upprörd. Han har till och med varit lite lös i magen, men inte idag.
Nikon är duktig på att kissa ute, idag har vi inte haft en enda olycka inne. Det var nära att han bajsade inne i morse, men husse var snabb som tusan och bar ut honom när han var på väg att sätta sig.

Livet med valp rullar på, och vi jobbar för att de bra stunderna ska bli fler än de dåliga. Idag var en mycket bra dag, trots allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar