Sidor

söndag 15 juli 2012

Lydnad.

Igår körde jag ett litet lydnadspass inomhus med Ollie. Inomhus är det trångt och svårt att träna, men tyvärr orkar man inte alltid ta bilen till ett lämpligt träningsställe (önskar mig fortfarande en egen trädgård...).
Idag kände jag för att träna lite mer "på riktigt", och därför packade vi in oss i bilen och åkte just till ett lämpligt träningsställe.

Det blev lite olika lydnadsmoment och det mesta gick bra. Dessvärre var Ollie faktiskt riktigt usel (om man jämför med hur han har varit) på inkallning med stopp/läggande/sättande. Han tog en massa extra steg och fuskade. Därför fick vi köra det lite från scratch med korta avstånd, så att han inte skulle hinna ta några extra steg.

(Foto: Husse)













Emellanåt pausade vi för att hålla motivationen uppe. Uppmärksamheten är det inget fel på, det kan ju hända roliga saker överallt där matte är.



















Ollie fick även söka godis för att variera uppgifterna lite. För hans duktiga näsa är det ingen match att hitta godis som är förvillande likt grus på en grusplan fullt av riktigt grus.



















Trots att jag inte äger någon apport bestämde jag mig för att försöka lite apportering med Ollie, för det har vi faktiskt aldrig tränat på som ett lydnadsmoment. Att hämta och lämna saker kan han ju redan, men något lydnadshinder äger vi inte (även om det såklart inte skulle vara så svårt att bygga).

Jag är inte så duktig på momenten i "riktig" lydnad, vi tränar ju som bekant efter våra egna regler med inspiration från diverse hundsporter. Men det vi började med var i alla fall att han skulle apportera en träpinne till mig med en fin överlämning. Med fin menar jag inte att han ska komma in till min vänstra sida, så långt har vi inte kommit. Men jag tänkte mig att han i alla fall skulle lämna över den utan att tugga på den och tro att den var en leksak/belöning.

Och oj, vad bra det gick! Helt klart över förväntan. Han satt kvar, hämtade på kommandot "apport" även fast han aldrig hört ordet förut (han räknade väl ut vad han skulle göra), och sedan lämnade han över den till mig utan protester eller tuggande när jag sa "tack" och fick belöning med kampleksak.

Husse filmade apportträningen, klicka här för att se hur det såg ut.

Överlag var det ett mycket bra träningspass som gjorde Ollie ordentligt trött, och när vi kom hem tog jag tag i godistillverkningen som jag hade planerat. Kycklingfilé som tärnades och torkades i ugnen blev uppskattat av hunden, så nu har vi ett nyttigt och bra godis att träna med!
Eftersom ugnen skulle stå lite på glänt satte jag upp kompostgaller för att vara säker på att ingen nyfiken hundnäsa blev bränd under tillagningen.


1 kommentar:

  1. Nikon låter som ett utmärkt namnval. Härligt att besiktningen av valparna gick bra. Nu ser vi fram emot att läsa om erat nya liv sen ;D!

    SvaraRadera