Sidor

tisdag 30 augusti 2011

Bus med Mynta.

Igår spenderade vi större delen av dagen hos husses föräldrar där Ollies "flickvän" Mynta bor. När all hälsning och allt kissande på buskarna var färdigt startade hundarna med att riva hela huset när de for fram som vildar i en galen jaktlek. Lite senare tog vi med oss hundarna till crossbanan (som var stängd) för att de skulle få springa av sig lite utomhus. Mynta fick låna andra delen av Ollies dubbelbur.















Crossbanan var ordentligt lerig med massor av roliga vattenpölar att grisa ner sig i. Vi gick omkring där en stund medan hundarna sprang runt tillsammans och upptäckte saker och samlade lera i pälsen, det är livet för en hund.
När vi skulle åka hem såg de ut som träskmonster, även om det inte syns så väl på bilden.
















Även jag fick lite lera av de snälla hundarna. De visste vem som hade godispåsen, och påminde mig ibland med en lerig tass på benet att det var dags att dela ut lite godsaker.





















När vi kom tillbaka duschade husse hundarna så att de blev rena och fina igen. De blöta hundarna torkade sig sedan på mattan, vilade en kort stund, och fortsatte sedan att riva huset. Katten Felix låg hellre i mitt knä.
















































Efter en stund lugnade hundarna ner sig, även om de tog omtag ibland och bjöd upp till en liten lek då och då. Och när vi åkte hem slocknade Ollie direkt och sov hela kvällen. Jag gissar att Mynta också var ganska trött!

Idag har vi inte gjort något speciellt än så länge. Jag har dammsugit bort allt hundhår som samlas på de svarta mattorna. När Ollie fäller mycket brukar jag ställa honom i badkaret och rufsa runt ordentligt i pälsen så att det lösa håret släpper. Jag har testat massor av pälsvårdsverktyg, men inget fungerar på honom. Det är enklast att rufsa bort den lösa pälsen. För att förhindra att håren ska slinka ner i avloppet när jag sköljer ur bakdkaret använder jag "hårfällan", som bl.a. finns att köpa på smartasaker.se, men jag tror att jag köpte min på Coop Forum.
Den här hårtussen vill man varken ha på mattorna eller i avloppet.
















Jag avslutar med en bild där husse tränar med Ollie och har fått honom att lägga sig på sin skateboard. Husse är så duktig med busen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar