Sidor

torsdag 11 augusti 2011

Hösten är på väg.

Det är så det känns i alla fall. Termometern visade 9 grader när jag cyklade till jobbet, och även om det blev varmare under dagen så är det fortfarande kallt när man är van med sommarvärmen. Men jag tror att värmen kommer tillbaka innan hösten slår till på riktigt!

En långpromenad, lite bus och en massa mys i soffan har vi sysslat med idag. Vi hade två hundmöten och båda gick utmärkt, inga ljud och kopplet var slakt! Även om Ollie sällan skäller på hundar nuförtiden så brukar han sträcka kopplet när vi passerar en hund. Förhoppningsvis fortsätter han på samma spår, men såklart får man ju bakslag ibland.

När vi går en viss promenadslinga finns det ett ställe där Ollie inte tycker om att gå av någon anledning. I början gick det bra, men en dag vägrade han att gå när vi svängde upp på den vägen. När han blev tvungen att gå ändå så gick han bakom mig, jättenära mitt ben, och såg helt förstörd ut. Jag trodde att han hade ont eller hade skadat sig på något vis, så den gången bar jag honom hem. Väl hemma visade han inga tecken på smärta. Nästa gång vi gick där var det samma sak, precis när vi svänger upp på vägen så blir han låg och vill inte gå. Jag vet inte varför, kanske har han blivit skrämd av något där, men det är inget jag har märkt. Jag har gått där flera gånger för att han ska se att det inte är någon fara, och testat lite olika metoder, som att springa vilket går bra, och att göra trix och leka längs vägen. Det har blivit bättre, men man märker ändå direkt att han går lite långsammare när han kommer till den vägen.
Idag hittade jag en tjock men kort pinne som vi lekte med längs vägen. När han gick vid min sida och inte bakom mig belönade jag genom att kasta pinnen framför oss så att han fick springa och hämta den, sedan fick han bära den en stund, och sedan bar jag den en stund. Det fungerade bra och han hade fokus på mig och blev peppad att öka farten för att få pinnen. När vi kommit förbi den "jobbiga" vägen fick han bära pinnen hem, vilket han gärna gjorde trots att han inte brukar vilja bära föremål speciellt långt.
Väl hemma så ville han såklart ta med pinnen in, men det fick han inte för då skulle han bara tugga sönder den. Jag ville inte att han skulle känna att jag tog ifrån honom den roliga pinnen när vi kom hem, så jag distraherade honom genom att låta honom vänta vid dörren när jag kastade in en näve godis som han sedan fick söka efter. Då glömde han pinnen och jag kunde ta bort den utan att han blev ledsen. Pinnen ligger nu gömd utanför dörren ifall vi skulle vilja använda den igen!

Ollie har fått ett ben som han ligger och tuggar på. Vi har kliat mage i soffan och tittat på ett hundprogram som idag handlade om en hund som hette Ollie!
Förut kunde busen inte titta på hundprogram, eller ens djurprogram, utan att skälla ut teven. Men nu går det oftast hur bra som helst, vilket är väldigt skönt då jag tycker om att titta på hundprogram.

Jag har fått lite feedback på min agilityfilm som jag postade på forumet vovve.net. Många tyckte att det var en snygg film (vilket jag inte kan ta åt mig äran för då husse är fotografen) och att vi var duktiga. Men de anmärkte på att jag böjer mig för mycket när jag springer. Det har jag inte tänkt på, men jag ska försöka springa mer upprätt nästa gång, då blir det nog inte lika jobbigt. Man böjer sig automatiskt för en liten hund, men det behövs ju faktiskt inte.

Nu ska vi vänta på att husse kommer hem, och sedan är det snart sovdags!

3 kommentarer:

  1. Äntligen funkar det för mig att kommentera andras bloggar! Kul att du gillar min blogg :-) Läser din med jämna mellanrum också :-)

    SvaraRadera
  2. Brukar läsa din blogg regelbundet, den är så bra. Min ena hund fick också för sig att han absolut inte skulle gå på ett visst ställe (eller ja, två stycken), men kom man väl förbi det, så gick det bra sen. Kom senare på att det första stället nog var för att vi blivit påflugna av flera hundar vid ett och samma tillfälle där, och vid det andra stället hade han fått en leksak i ögat. Tänk att det kan sitta i så länge och hårt!

    Lycka till med agilityn! (Jag var en utav de på vovve som berömde filmen ;).)

    SvaraRadera