Sidor

tisdag 23 augusti 2011

Den fruktade dvärgbandmasken.

Igår var jag på en föreläsning om dvärgbandmasken. Det var länsveterinär Olle Rydell som höll i det, och han informerade och berättade om smittoriskerna och även om andra sjukdomar som är på väg in i vårt land. Olle Rydell tyckte inte att man behövde oroa sig, om man inte har en hund som vistas där dvärgbandmasken har återfunnits och man vet att hunden äter gnagare. Av hans förklaringar känns det ganska långsökt att hundar ska drabbas av detta (även om hunden i sig inte blir sjuk, men den kan i sin tur smitta människor), men samtidigt säger han att hunden kan bli smittbärare även utav att t.ex. rulla sig i rävbajs, så jag vet inte vad jag ska tro.
Jag tänker i alla fall fortsätta vistas i skog och mark, och som tur är äter Ollie inte gnagare, och inte rullar han sig i bajs heller. Om man nu skulle smittas av en smittbärande hund så kommer man ändå inte märka det förrän om 5-15 år då symptomen visar sig, och då får man ta hand om det problemet då. Man kan inte skydda sig mot allt, då kan man aldrig lämna sitt hus.
Den som vill läsa mer om föredraget kan göra det här.















Foto: Husse

På gårdagens promenad fick Ollie springa lös en stund bredvid vattnet. Jag passade på att filma honom lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar