Sidor

måndag 5 september 2011

Fjällvandring.

Eftersom vi har varit bortresta har jag inte kunnat blogga, så här kommer en uppdatering om vad vi har haft för oss.

Vi åkte till mina föräldrar för att fjällvandra med dem. Dagen för vandringen började med en bilresa till fjällen. Vi åkte i två bilar för att kunna starta på ett ställe och komma fram på ett annat. Vädret var lite kallt och rått, med dimma och några regnskurar ibland, men vi trivdes eftersom det är skönare att gå när det är svalt än när det är för soligt och varmt. Vandringen började längs spångar där vattnet stundtals sköljde över våra fötter och det var ganska halt på sina ställen. Husse tog kort med sin iPhone.

Även Ollie var skyddad mot vädret med sitt regntäcke från Hurtta. Han tyckte att det var väldigt roligt på fjället och fick gå lös för det mesta. Ibland mötte vi andra vandrare, och om de hade hund med sig så kopplade jag Ollie när vi passerade varandra. Ollie var jätteduktig och brydde sig knappt om hundarna vi mötte.
När spångarna tog slut gick vi längs en stenig stig.

Ollie tyckte att fjället luktade spännande men gick aldrig långt ifrån oss. När han gick framför oss stannade han och väntade in oss om vi gick för sakta. Vi behövde inte säga någonting till honom, han höll ihop flocken fint och väntade på alla.
Här kommer en liten film.

När vi gått ungefär halvvägs kom vi fram till en stuga vid en sjö där man kunde stanna och rasta.

Inne i stugan lagade vi ravioli på stormköket och Ollie fick äta sin mat. Det var en till hund inne stugan och Ollie skötte sig jättebra.

När vi hade vilat en stund och fått tillbaka krafterna fortsatte vi att vandra. Från stugan gick vi längs en grusväg. Här kommer en film till.

När vi gått en bit till stannade vi vid ett vindskydd och grillade korv. Husse gjorde en fin eld.
Från vindskyddet övergick grusvägen till asfalt och det var inte långt kvar till bilen. Ollie skötte sig jättebra hela vandringen!

När vi nästan var framme vid bilen kom husse på att han lämnat sina bilnycklar i den andra bilen. Han liftade till bilen medan vi stod och väntade vid den låsta bilen.
När vi väl kom hem var alla trötta och det var skönt att krypa ner i soffan, men det var en lyckad fjällvandring och alla hade roligt!

Nästa dag åkte husse cross. Busen var fortfarande trött och låg och vilade vid crossbanan.

Men som vanligt var han ändå beredd på allt och sekunden efter hade han precis fått syn på en fluga.

Nästa dag var det dags att åka hem, och på vägen stannade vi till vid en jättelång brygga och tittade på vattnet. Det var vackert där.

Nu är vi hemma och snart ska busen och jag ta en promenad.