Sidor

torsdag 31 januari 2013

Kvällsträning.

Efter långpromenaden i förmiddags har Nikon varit oförskämt lugn. Han har sovit/vilat nästan lika mycket som Ollie. Ibland har han kommit och gjort sin föreställning då han försöker tala om för hela världen att han har väldigt tråkigt just nu och att någon borde ta hand om det, men för det mesta har han bara varit lugn och snäll. Ungefär som att man undrar om något är fel samtidigt som man tackar sin lyckliga stjärna för att man får en eftermiddag där man kan ägna sig åt att bara sitta stilla om man skulle vilja det.

Jag filmade Nikon när han talar om att han har tråkigt. Han låter så roligt ibland att man knappt kan hålla sig för skratt. Även här fastnar han mellan soffan och golvet ett bra tag som han brukar. Det är väldigt dåligt ljus, min mobil filmar bäst i dagsljus, men det är ljudet som är roligast.


Jag hade egentligen inte tänkt träna något idag, för jag kände att jag inte vill vänja Nikon vid att något måste hända vareviga dag och han ju faktiskt fått en långpromenad och kunde vara nöjd med det. Men eftersom han nu var så duktig och lugn hela dagen (mer eller mindre) bestämde jag mig för att han skulle få träna lite ändå, annars får vi väl ägna natten åt kuddkrig istället för sömn.

Han börjar verkligen förstå det här med ingångarna nu och jag behöver inte använda handen till hjälp för att styra honom. Själva positionen är också helt okej för det mesta, men ibland blir han otålig och slarvar, vilket han såklart inte får något för. Han kan även komma in i rätt position från längre avstånd om man sätter honom och sedan kallar på honom.
Jag har börjat lägga in lite högersvängar på stället för att variera träningen lite, och det fungerar ganska bra. Jag håller min handflata framför honom och låter honom följa min hand runt. Vi kör bara några steg åt gången för att han inte ska tappa fokus. Han sätter sig självmant när jag stannar, vilket är jättebra. Någon enstaka vänstersväng har vi också provat, och även om det är mycket svårare ser jag bra potential eftersom han gör sitt bästa för att backa runt istället för att vrida ut kroppen. Boken jag tränar efter ger väldigt bra tips, t.ex. vilken fot man ska börja svänga med för att hunden lättare ska se var man är på väg.
Ibland slänger jag in ett ligg eller något annat enkelt för att det inte ska bli för långrandigt, och när Nikon pausar tränar jag Ollie.

I Ollies träning har jag nog äntligen hittat något som gör det lättare för honom att lyssna på mig i fritt följ. Jag provade extern belöning och la en godbit längst bort på raksträckan, och jag tror att han kunde koncentrera sig mer när han hade något att hålla fokus på istället för att bara vänta på när jag skulle ge honom belöning. Det fungerade mycket bättre än tidigare och om han gjorde fel gick jag bara och tog bort godbiten, la den på ett annat ställe och började om. Nästa gång tror jag att jag ska lägga godiset bakom oss istället så att han vet att det ligger där men ändå kan hålla mer fokus på mig. Att ha den bakom kan också hjälpa om hunden tar extra steg istället för att stanna direkt, men det problemet hade jag inte idag trots att belöningen låg framför oss.

För att variera Ollies träning testade jag att köra slalom mellan benen med extern belöning framför oss, men det var en utmaning! Eftersom det ska gå fort blev han väldigt uppe i varv och fuskade lite ibland. Det gäller ju att hunden är tränad så att den inte går och tjuvar godbiten när man tränar med extern belöning, speciellt om man har den framför sig eftersom hundar är mycket snabbare än oss, men som tur är lyssnar Ollie på "nej" och även om han gjorde några försök att gå fram stannade han alltid när han blev tillsagd och kom tillbaka för att fortsätta gå slalom. Efter några gånger gick det bättre och han kunde gå många steg utan att fuska, men han var fortfarande väldigt på och det var inte samma flyt som vi brukar ha. Här passar det nog bättre att lägga belöningen bakom eller på sidan, men jag tyckte att det var roligt att utmana honom och han fick jobba hårt för att hålla band på sig. Det var ett glädjefyllt träningspass, och sådant ger en alltid mer motivation!

Båda hundarna var jätteduktiga med att vänta och vara tysta och passiva när de hade paus idag. Bra gjort! Efter träningen varvade hundarna ner med lite korvsök. Jag filmade en snutt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar