Sidor

fredag 3 augusti 2012

Vallning på jobbet.

På mitt jobb finns det får, och det enklaste sättet att förflytta får är givetvis med en vallhund. Minimalt med arbete för människan, om man har tränat sin hund bra. Att träna hunden är givetvis mycket arbete, men när hunden väl vet hur den ska agera på ägarens olika signaler går arbetet med fåren som en dans.

Hunden som vallar fåren här är en border collie som heter Plopp. Jag hade turen att få se lite vallning igår, men tyvärr hade jag lämnat kameran i bilen just då, så det fick bli lite bild och film med mobilen istället.

Fåren skulle få mat, och jag filmade när hussen skickade ut Plopp för att hämta dem.



Fåren är nyfikna och Plopp är snäll och låter dem komma fram och hälsa, ett fint samspel som visar att fåren inte har något emot hunden, som ni kan se i den här filmen.



Jag har inte sett så mycket vallning och är inte alls insatt i ämnet, så det var roligt att få se lite!

För den som vill se lite mer extrem vallning kan jag rekommendera en film där hundarna med hjälp av sina ägares signaler får fåren att bilda mönster och bilder som rör sig, både i ljus och i mörker (där de har satt lampor på fåren). Det är heeeelt galet och otroligt. Se och njut! Klicka här för att se filmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar