Sidor

lördag 11 augusti 2012

Första badet.

Igår följde jag och hundarna med husse när han tvättade crossen. Det var Nikons första åktur i skåpbilen. Där finns inga hundburar eftersom det bara finns framsäten, men Ollie åker med "hundbälte". När Nikon blir stor kommer han förmodligen att få sitta på golvet när vi åker skåpbil, men tills vidare får han åka i mitt knä.
Under själva tvättandet satt jag med hundarna i bilen. Trots att det finns tre säten och plats på golvet såg det ut såhär.




















Båda hundarna ville ligga i mitt knä, och de samsades fint om den plats som fanns.

När husse var klar åkte vi till en sjö för att Nikon skulle få upptäcka vatten. Han var lite skeptisk i början, men när Ollie simmade och husse gick ut i vattnet ville han följa efter. Nikon gick bara där han bottnade, men av misstag klev han ut från en sten där vattnet var lite djupare och då blev han lite paff, men han verkade tycka att vattnet var roligt så det blir kanske en simmare av honom också!
Det var faktiskt Ollies första dopp för i år också, sommaren har varit alldeles för regnig och kall för bad, men han tyckte att det var roligt att få simma lite. Efter en stund hade vi två blöta monster att åka hem med.

Idag har vi haft fullt upp. Dagen började med pälsvård för Ollies del. Jag har egentligen aldrig behövt pälsvårda honom, men han har fått mycket mer underull nuförtiden, och jag antar att det har med kastreringen att göra.
Med en Furminator var det ett lätt jobb, fast det hade såklart varit enklare om hunden varit lite mer sammarbetsvillig. Jag fick i alla fall loss en hel del hår, och man får väl räkna med att Ollie måste vänja sig vid att pälsvårdas.




















Efter pälsvårdandet blev jag tvungen att dammsuga, och då passade vi på att dammsuga hela lägenheten (och slänga in en tvätt). Även bilen behövde sig en omgång med dammsugaren, och när vi dammtorkade bilen fick hundarna ligga i bilburen. Nikon fick ligga där så att vi skulle kunna ha koll på honom, och Ollie fick vara med för att han ville.

Deras bur har också fått sig en liten make-over. Dels har vi flyttat mellanväggen till mitten så att Nikons sida inte ska bli så stor (varför tänkte jag inte på det förut?), och dels har vi satt upp skyltar på buren. Ollie har alltid haft en skylt, den har bara inte kommit upp sedan bilbytet som också krävde en ny bur. Men nu har båda hundarna skyltar, och jag kanske har dålig humor, men jag tycker att Nikons skylt är otroligt fyndig och rolig! Jag är supernöjd med den.




















"Staff only" betyder ju egentligen "endast personal", men för oss är det en liten ordlek eftersom staffordshire bullterrier ofta förkortas staff (eller staffe). Båda skyltarna signalerar i alla fall att hundarna inte vill bli störda i sina burar!

Hundarna vilade/sov snällt i sina burar när vi städade bilen, och efter det var det dags för en tur till tippen för att slänga lite saker som skulle blivit slänga för länge sedan. Nikon är otroligt trygg med bilåkande och i sin bur, och därifrån får han bra miljöträning när vi stannar på diverse ställen, t.ex. på tippen där det vimlar av bilar och människor som bär på konstiga saker och väsnas i containrar.

När vi gjort oss av med lite saker var det dags att tanka bilen och att äta. Vi bestämde oss för att äta på en pizzeria och tänkte först att vi skulle ha hundarna med oss på uteserveringen, men när vi såg att det var två andra hundar där samt insåg att Nikon inte alls kan sköta sig bestämde vi oss för att hundarna fick stanna i bilen. Det var visserligen lite varmt ute, men vi parkerade bilen precis bredvid uteserveringen, öppnade bakluckan och drog ner alla rutor samt satte på burfläkten. Hundarna blev erbjudna vatten men ingen av dem tyckte att det var speciellt varmt. De vilade bara snällt, och såhär såg det ut från bordet där vi satt.




















Note to self: vi måste köpa en till vattenskål så att hundarna slipper samsas om den som går att hänga på burkanten.

Efter maten åkte vi och släppte hundarna på en grusplan. Nikon hittade en gammal banan som var värd att bära omkring på. Skalet var svart och alldeles hårt, så jag tänkte att det inte var någon panik att plocka den ur munnen på honom utan att jag kunde försöka byta den till mig. Det tyckte inte Nikon, han ville inte alls byta. När han började försöka svälja bananen hel blev jag tvungen att gräva ur den ur hans mun, och det var inte speciellt mysigt när jag insåg att själva bananen inuti som jag fick ur bit för bir var väldigt mjuk och geggig. Härliga valptid...

Efter bensträckaren fick hundarna hoppa in i buren igen, och nu var det dags för bilens utsida att bli ren. Ännu mer miljöträning blev det för Nikon när vi stod utanför biltvätten och tittade på människor som tankade sina bilar och pumpade sina cykeldäck.

Handla måste man också göra ibland, och det var lika bra att göra det också när vi var ute. Husse gick in på affären och jag satt ute med hundarna. Kundvagnar som går förbi är också miljöträning, och att behöva sitta i bur och vänta är passivitetsträning. Fast det behövs egentligen inte, de är så duktiga på att "ha tråkigt" i sin bur båda två.




















Lite längre bort såg jag en annan hund i en bil. Den satt i bakluckan utan bur, det var lite udda.




















När husse kom tillbaka var det dags att åka hem. Trots att hundarna suttit stilla och vilat en hel del var de ändå trötta när vi kom hem, och det var skönt att vila i soffan alla fyra en stund.

Nu har jag bara en sak kvar att göra för idag, och det är att fila klorna på Ollie. Nikons klor ska också klippas lite, men det får husse göra.
En fullspäckad dag kan man säga, men det är nyttigt för Nikon att få hänga med på vardagliga saker. Ollie är redan tokduktig på det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar