Sidor

måndag 11 juni 2012

Klickerträning med target.

Idag har vi kört lite klickerträning här hemma. För första gången började jag att arbeta med target. Enkelt förklarat kan man säga att target används för att hjälpa hunden att förstå var den ska placera en kroppsdel för att utföra ett önskat beteende. Om man t.ex. ska lära en hund att tända/släcka en lampa med tassen kan man börja med att klicka in att hunden självmant ska sätta tassen på t.ex. en post-it-lapp på golvet. Hunden ska själv söka upp lappen när man flyttar runt den på golvet. När hunden är med på noterna flyttar man post-it-lappen till väggen, och då sätter hunden tassen på väggen automatiskt eftersom den söker upp targeten.

Efter ett tag kan man arbeta bort targeten och finslipa tricket, och det är oftast mycket lättare att ta bort en target utan att förlora beteendet än det är att sluta att locka med belöning och tro att hunden fortfarande ska bjuda på beteendet. Hela klickerträningen går ut på att hunden självmant ska utföra beteenden. Det kanske är lätt att locka en hund till lysknappen med hjälp av godis eller leksak, men det är när hunden självmant söker upp lysknappen som den förstår bäst vad den ska göra.

I det här tricket är post-it-lappen en s.k. tasstarget, men man kan även klicka in t.ex. en nostarget om man hellre vill att hunden ska tända/släcka lampan med nosen. I det fallet ska den nudda targeten med nosen, och på så sätt kan man få hunden att dutta nosen på olika saker där man sätter targeten.
Ett annat alternativ är att använda en targetsticka. Den fungerar på samma sätt, med skillnaden att man pekar med stickan där hunden ska dutta med nosen/sätta tassen när hunden har förstått poängen med target.

Nu är ju Ollie såklart för liten för att nå upp till lysknappar, men target kan användas i en massa olika trick. Jag har börjat klicka in tasstarget, och han fattar galoppen snabbt! Han förstår att targeten är det han ska följa, men han är inte riktigt på det klara med vilken kroppsdel han ska sätta på den än. Anledningen till att jag flyttar runt den redan nu istället för att befästa tassen först och främst är för att han är så himla smart att han står kvar på targeten när han fått bingo. Just nu pendlar han mellan att sätta tassen på den och att slicka på den, och ibland till och med att plocka upp den med munnen och flytta på den. Men vi har bara gjort två korta träningspass med target ännu, och jag tror att han ganska snabbt kommer att förstå att det är tassen som gäller.

Parallellt med targetträningen klickade vi vidare på ett annat trick, som till slut ska kombineras med target och bli samma trick. Tricket vi övar på är att Ollie ska kunna gå mellan mina ben med tassarna på mina fötter.
Först klickade vi in att han skulle ställa sig mellan mina ben, och nu har vi börjat gå. Det går väldigt bra måste jag påstå! Vi behöver bara lite mer flyt i gången. Tanken är sedan att vi ska använda target på mina fötter, för då kan han ju redan gå mellan mina ben utan att ha tassarna på mina fötter. Vi får väl se hur det går med det!

Nyss var vi ute på en promenad. Regnet hängde i luften och jag tog med paraply för säkerhets skull, men jag behövde aldrig använda det. Husse tog en promenad med Ollie på förmiddagen, så idag har det blivit två långpromenader för busen.
Mycket motion och en del hjärngympa, det ger en trött och nöjd hund som slocknar i soffan och mår gott. Ikväll får han sova till ljudet av fotboll. Heja Sverige!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar