Sidor

fredag 14 oktober 2011

Långa promenader.

Hur lång är en långpromenad? Vissa mäter i avstånd, andra i tid, och en del mäter i antal steg. En person kanske går en rask promenad på 4 km, medan en annan går i 2 timmar men bara kommer 3 km. Allt beror ju på var man går, hur snabbt man går och vad man gör under vägen. En del stannar och gör små aktiviteter med hunden, som lite trix eller godissök. Jag ska erkänna att jag är dålig på det, jag brukar mest bara gå, men ibland försöker jag lägga in sådant. När Ollie är lös blir det automatiskt mer sådant, inkallningar, trix, hoppa upp på saker, o.s.v.
Är 1 km längre för en liten hund än för en stor? Korta ben tar ju fler steg. Om man räknar hundars steg borde ju stora hundar behöva gå längre för att komma "lika långt". Ollie tar ju oändligt många fler steg än vad jag gör när vi går, så han borde ju motionsmässigt få ut mycket mer av promenaden än jag?
Ja, jag vet inte. Huvudsaken är väl att man är ute och rör på sig.

Idag gick vi 4,3 km (jag mätte på eniros kartfunktion "rita och mät" där man kan mäta avstånd). Det tycker jag är en långpromenad. Jag vet inte hur lång tid det tog eller hur många steg jag gick, men jag går alltid i rask takt, med små pauser ibland där Ollie får gå och nosa som han vill. Man kanske skulle skaffa sig en stegräknare. Det vore intressant att veta hur många steg det blir på en hundpromenad. Jag undrar om man kan mäta hundens steg?

Ute var det var härligt, kyligt höstväder med strålande sol, och jag passade på att ta ett höstkort på busen.
















Jag passade även på att filma honom när han sprätter med tassarna efter att han kissar, det ser så roligt ut! Tyvärr var det lite svårt att hantera både kamera, koppel och vantar, och han märkte givetvis att jag höll på med något, så han sprätte inte lika mycket som han ibland gör. Men det är fortfarande roligt, han är som en liten lövblås.


Innan vi gick hem passade vi på att gå in på djuraffären och köpa nytt hundgodis. Ollie tycker att det är roligt på djuraffären, för där blir man ofta bjuden på godis av personalen. När vi kommer till kassan står han på bakbenen och väntar.

Efter promenaden blev busen sömnig och passade på att njuta i solen lite innan han somnade.

1 kommentar:

  1. Jag har också funderat på det där. När folk säger "Måste gå minst en långpromenad" t.ex. Långpromenad har ju olika betydelse för alla.

    Jag brukar inte kolla alls hur långt eller länge jag går. Jag bara går, tills jag kommer hem igen ;) Men jag går mest på tiden om jag ska beteckna något som långpromenad eller inte. Fast eftersom att jag inte kollar tiden så ofta, så blir det mest utifrån hur jag känner.

    Det finns hundstegräknare ;)

    SvaraRadera