Sidor

fredag 7 oktober 2011

Fast i klossträningen.

Vi har klosstränat en del nu men jag upplever det som att vi har fastnat. Jag vill ha mer flyt, d.v.s. jag vill att Ollie ska gå hela vägen runt utan stopp, men han går två steg, stannar och väntar på belöning, inser att han inte får den, går två steg till, o.s.v. Jag belönar inte längre små steg utan belönar bara när han kommer i önskvärd position, så jag tänkte att poletten skulle trilla ner efter ett tag när han inser vilken position han får belöning i. Jag skrev om det på forumet vovve.net och fick lite feedback. Anledningen till stoppen kan vara att jag råkat belöna att han stannar, och inte att han går. Därför ska jag nu prova att belöna de små stegen igen, men vara väldigt exakt med att belöna när han rör tassarna. För att få upp farten tror jag också att det är bra att jag är själv är i rörelse och inte stannar och väntar på honom. Vi får se om det blir någon skillnad.

Jag är fortfarande förkyld och dagarna går segt. Husse har jobbat kväll hela veckan och ska jobba även i helgen. Ollie tycker nog att det är lite trist att vara hemma med matte, men han klarar sig. Det blir mycket sova för honom, men jag försöker att aktivera honom inomhus så gott det går, med lite klossträning, lite godissök och andra små övningar. Vi får se om jag orkar gå ut på någon längre promenad idag.

Eftersom det inte händer så mycket nu har jag inte så mycket att skriva om. Nästa vecka blir det förhoppningsvis mer aktiviteter!

1 kommentar:

  1. Vi står också fast i klossträningen här. Chippen lärde sig det fort, och kan det nu FÖR bra, haha. Han använder det till allt, allt, allt. Roligaste som finns!

    Suddens klossträning däremot står som sagt helt stilla. Kommer inte vidare. Ska testa det du skrev, belöna när tassarna rör sig, kan nog också ha gjort det misstaget att belöna när han står still. Bra tips.

    Låter som en underbar resa! Var så nära att det blev Barcelona förra sommaren, men min kompis blev sjuk bara en vecka innan tyvärr. Men ska dit, någon gång.

    Du är också sjuk tydligen, så; Krya på dig du med! ;)

    SvaraRadera