Sidor

söndag 9 oktober 2011

En tur i skogen.

När husse kom hem från jobbet idag frågade han om vi skulle åka till skogen. Jag var förstås inte sen att hänga på, så vi klädde oss i varma kläder och packade en matsäck med varm o'boy och korvmackor. Vi körde en bit och stannade mitt i ingenstans, sedan vandrade vi ut bland träden. Ollie tyckte såklart att det var jätteroligt att få komma ut i naturen.
När vi gått en bit stannade vi och fikade sittandes på en stam som blev en fin bänk. Ollie fick också äta sin mat, men han fick söka i mossan efter torrfoderbitarna.
















Regntäcket hade han på sig såklart, för det var lite kallt och ruggigt i skogen, termometern visade 7 grader.
Som jag har nämnt tidigare så har han ju blivit lite rundare, något som märks på täcket. Det är ställt så stort det går att göra det nu, men jag tycker att det sitter aningen tight runt magen, så det blir kanske till att köpa en storlek större tyvärr, med tanke på att täcket är dyrt och att jag inte trodde att han skulle växa mer. Jag funderar på att beställa en storlek större på nätet och se om det passar, i så fall i en annan färg som jag egentligen ville ha från början men som inte fanns i butiken.

När vi fikat färdigt fick Ollie sitta och vänta när jag stoppade godis och korv i barken på ett träd. Det är en rolig skogsaktivering där hunden får använda nosen, och pilla ut godisbitar med tänder och tunga. Det är också roligt för hunden att få "klättra" på trädet och sträcka sig efter godis istället för att bara söka på marken.





















Efter det körde vi lite skogsagility där Ollie fick gå balansgång och hoppa upp på och över stubbar, stenar och stammar. Eftersom han vet att man får godis när man hoppar upp på saker så passade han på på varje sten, stubbe eller grästuva vi gick förbi.





















Ollie gick lös hela tiden, och det är så skönt att kunna ha honom lös. Jag har egentligen aldrig haft problem att ha honom lös, det gäller bara att anpassa efter situation. Jag släpper honom aldrig där jag inte litar på honom.
Ibland tog han upp ett spår, men han är jättelätt att bryta och han går aldrig långt ifrån oss, så det gick bra som vanligt. Han har inget behov av att sticka iväg själv, det enda han vill i skogen är att ha roligt med oss, och han håller sig hela tiden bredvid oss för att se vad vi gör och ifall vi har någon rolig uppgift åt honom, så det är jätteskönt. Det är ju så det ska vara.

Efter lite mer godisletande bestämde vi oss för att bege oss tillbaka till bilen eftersom det började regna lite.
Det var en trevlig tur i skogen, och nu sitter vi i soffan och myser. I morgon ska vi åka och hälsa på Mynta, det blir roligt!

2 kommentarer:

  1. Fint täcke, har ett likadant fast grönt, är typ ett litet hurtta-fan :D

    SvaraRadera
  2. Så söt han är i täcket, synd att ni måste köpa ett nytt.
    Mina vovvar hoppar också upp på varenda liten upphöjning i hopp om att få lite godis, haha.
    Verkar ha varit en mysig dag!

    SvaraRadera