Sidor

onsdag 27 juli 2011

Agility och klickerträning.

Efter många dagar av regn och lägre temperaturer blev det äntligen varmt igår. Och varmt blev det! Jag tror att man glömmer bort hur värmen känns, för plötsligt satt man där i skuggan och svettades och tänkte att det är för varmt för att göra något. Men vi trotsade hettan och tränade lite agility. Korta pass med många pauser och mycket vatten. Det var jätteroligt och Ollies humör var på topp. Äntligen fick vi sätta upp hela banan, inklusive slalomet. Nu är den så komplett den kan bli, även om jag saknar kontaktfältshindren, men jag tror inte att man kan komma på någon lösning för kontaktfältshinder som går att vika ihop och frakta med sig till lämplig gräsmatta.
Här är en bild på banan, jag tycker att den är så snygg!

Husse filmade träningen, men tyvärr så sjunger datorn han redigerar film på på sista versen, så det gick inte att göra någon film. Förhoppningsvis löser det sig så att jag kan lägga upp filmen snart.

Ollie var som sagt jätteduktig, och vi fortsatte att traggla med slalomen. Det gick bra, fast han kan bara göra det om man guidar honom genom pinnarna. Men en liten glimt av hopp fick vi i alla fall när han rundade åtminstone två pinnar utan hjälp, istället för att bara springa rakt förbi. Det var i och för sig under ett fusk, han började utan tillåtelse för att han var lite otålig, men fortfarande roligt att se att han förstår att han måste göra något med pinnarna för att få belöning. Än så länge gör vi slalomen separat och inte som en del av banan eftersom han inte kan den, men det går bra om man börjar långsamt med den och sedan kör resten av banan.

Jag varvade belöningen på träningen mellan godis och kampleksak. Leksaken är väldigt rolig för honom, så det går inte att visa den när man springer. Jag visar den först, sedan lägger jag den i fickan och tar fram den igen när det är dags att belöna. Om jag håller den i handen när vi springer så slutar han att koncentrera sig på hindren och springer bara efter leksaken.

Efter träningen tänkte vi åka och bada med Ollie, men det var redan folk där så vi åkte hem istället.

Idag är det fortfarande varmt, inget väder att gå långpromenader i. Jag och Ollie är ensamma hemma idag och tar det mest lugnt. Vi har kört lite klickerträning och jag bestämde mig för att forsätta nöta namnen på fingarna. Vi har fortfarande inte kommit längre än tummen och pekfingret, men det är alltid något. Ollie skulle säkert lära sig de andra fingrarna snart också, men det blir inte av så ofta att vi tränar på sådant.
Här kommer en liten film där Ollie markerar mina fingrar. Jag har dock lagt ifrån mig klickern för att se om kommandoorden sitter, och det gör de alla gånger utom en då han markerar båda fingrarna, men då blir det utebliven belöning. Jag använder "pek" istället för pekfinger, med tanken att det är ett enklare kommando och att man ska kunna lägga på "finger" efteråt när han kan alla fingrarna (pek, lång, ring, lill). Ljudet på filmen verkar komma lite efter bilden så att det ser ut som att jag säger kommandot efter att han rest sig, men så var det inte på riktigt.


Jag klickade även upp Ollie på hans lilla skateboard. Det har jag gjort några gånger, så det gick snabbt, men han tycker att det är lite obehagligt att stå på ett rullande underlag så det behövs några klick för varje tass innan han sätter upp alla fyra. Som öronen på bilden talar om är han lite obekväm med att sitta där, men det är jättebra träning att klara av att stå, sitta och ligga på "läskiga" underlag (så länge det är säkert, skateboarden står på en matta så att den inte ska rulla iväg).

Nu ska vi fortsätta vila på soffan, och sedan blir det rastning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar