Sidor

söndag 19 maj 2013

Fullspäckad dag.

Idag har vi haft mycket miljöträning och passivitetsträning! Jag och grabbarna följde med husse på jobbet idag, och det var hästhoppning och kajakåkning som skulle fotograferas. Men innan vi drog iväg var vi ute på en lång och härlig promenad. Vi gick på ett ställe där vi aldrig gått förut, väldigt trevligt med lite miljöombyte! Ollie fick gå lös på hemvägen, och skötte sig som vanligt jättebra.




































































Även om Ollie går fint i koppel också tycker jag nästan att han går ännu bättre utan. Kanske beror det på att det ställer större krav på mig så att jag är mer mån om hans kontakt, eller så är det så att han känner att han har en uppgift, att han känner sig lite viktigt för att han får gå lös så att han är extra mån om att hålla kontakt. Vad den än beror på är det alltid så härligt att se hur följsam han är när han är lös. Han håller nästan ständig kontakt och är väldigt uppmärksam på signaler, stannar jag så stannar han utan att jag ber honom, och han håller sig alltid nära mig och bryr sig inte om mötande (vid hundmöten kopplar jag honom alltid för säkerhets skull).

Sedan var det då dags att sällskapa husse på jobbet, och först ut var hästhoppningen. Massor av stora hästar som sprang runt och hoppade över hinder, lite konstigt enligt Nikon som betraktade allt med stora ögon. Han har sett hästar förut, men då har de mest stått stilla i sina hagar. Dessutom fanns där en massa människor och även ganska många hundar som var där som publik. Båda hundarna skötte sig i alla fall jättebra! Vi satt en bit upp i en backe och tittade.
Såhär såg vår utsikt ut.




















Husse stod nere vid... hoppbanan? Eller vad det heter. Han passade på att ta lite kort på oss också.

































































Trots lite skällande från hundarna runt omkring satt mina grabbar tysta och snälla. Det förvånar mig faktiskt hur lugna de var, för sitter vi stilla brukar det alltid finnas något grässtrå att tugga på eller jord att gräva i. Nu satt de mest bara helt stilla och tittade på hästtävlingen. Jättemysigt!

När husse hade alla kort han behövde åkte vi vidare till kajaktävlingen. Vi följde med husse på kajaktävling förra året också, klicka här för att se hur det såg ut då. Skillnad? Tja, Nikon är betydligt större nu!
Såhär såg det ut idag.


















Vi stod precis där de tävlande kom och bar sina kajaker efter att de klivit upp vid målgången. Nikon var lite skeptisk när de kom kånkande förbi med de stora sakerna, men efter stund satt han kvar utan att resa sig när de kom förbi. Nyttig träning! Ollie satt som en staty hela tiden och kunde inte bry sig mindre om kajakerna, vilket också skickar positiva signaler till Nikon.

När husse hade jobbat färdigt bestämde vi oss för att äta pizza på ett ställe med väldigt god mat som dessutom är väldigt "hundvänligt" på sommaren eftersom man kan sitta ute och parkera precis bredvid borden så att hundarna kan ligga i bilen och vi kan ha koll på dem.




















En väldigt trevlig dag! Nu ligger båda grabbarna och sussar så sött i soffan. Det tar på krafterna att spana på så mycket intressant på en dag! Fast dagen är ju inte slut än, vi kanske hinner med något mer skoj!

Jag avslutar med bilder på ett fint träd. Det är synd att de blommar så kort tid, för de är verkligen vackra nu!




















1 kommentar: