Sidor

onsdag 2 maj 2012

Varmt väder, jobb och klossträning.

Idag har det varit underbart väder, varmt och soligt! Jag har hört att det ska bli kallt igen till helgen, så man får ta till vara på värmen när den är här. Men det står nog inte på förrän man tycker att det är FÖR varmt och ser fram emot de svala sommarkvällarna när man kan vistas utomhus utan att få värmeslag. Alltid är det något, men just nu njuter vi av värmen och längtar till sommaren.

Jag gjorde min första dag på mitt nya jobb idag. Det var en väldigt händelselös dag som mest innehöll kaffedrickande, vilket är lite trist för mig som inte dricker kaffe. Mina arbetsuppgifter kommer att vara ungefär receptionist/turistvärd. Tyvärr finns det ingen möjlighet att ha hund med sig eftersom receptionen ligger i en restaurang, och dessutom är min arbetsledare allergisk mot pälsdjur. Som tur är jobbar husse ofta kväll och helg, då behöver Ollie bara vara ensam i ca två timmar och ibland inget alls eftersom husse är ledig vissa vardagar för att kompensera helgjobbet.

Det är sex dagar per tre veckor som vi båda två jobbar dag, fast husse börjar en timme senare och jag slutar en timme tidigare, vilket betyder att Ollie dessa dagar kommer att vara ensam i ungefär 4+3 timmar om man räknar med att husse kommer hem på lunchen. Det är inte helt optimalt, men ändå acceptabelt tycker jag eftersom det bara handlar om fyra dagar en vecka och två dagar en vecka (+inga dagar veckan därpå).

Möjligheten finns att jag kommer kunna ta med mig Ollie, eller i alla fall ta honom halva dagen, under dessa dagar eftersom jag samtidigt kommer att hålla på ett sidoprojekt. Det är väldigt löst planerat än så länge, men om det fungerar är det en bra lösning så att han slipper vara ensam. Sidoprojektet är hundrelaterat och där kommer jag att kunna bestämma lite mer fritt var jag ska befinna mig, men jag vill inte avslöja något ännu eftersom jag knappt vet något själv om det.

Oavsett hur det blir är jag glad över att inte både jag och husse jobbar dagtid, då hade det varit svårt att få ihop det. Ollie har inga problem med att vara ensam hemma, men mitt samvete skulle inte må bra om han var ensam åtta timmar dagen med en kort lunchrastning. Har man hund så har man ett ansvar.
Det kommer såklart bli lite mer pusslande med en valp som inte kan vara ensam längre stunder, men husse har semester i fem veckor när valpen kommer, och vid den tiden har jag nog lite mer pejl på hur mina arbetsdagar ser ut. I värsta fall får husse kanske byta bort sina dagpass och enbart jobba kväll och helg en period efter semestern.

Jag fick några bilder på Razzla idag av uppfödaren, och hon gav sin tillåtelse till att jag lägger upp dem här. Magen har börjat växa lite, och om ungefär tre veckor är det dags.









































































Idag försökte jag mig på klossträningen igen. Jag ser möjligtvis några små förbättringar, men inte de resultat jag vill ha. Ollie går med mig när jag går, men jag måste jobba på att få honom att gå närmare min sida. Tanken är ju att han ska gå fast jag står stilla, men det vill sig inte. Han går ett steg, stannar och väntar, går ett steg till, stannar och väntar, o.s.v.

Jag filmade lite av träningen för att lättare kunna se vad jag gör för fel. Jag antar att jag av misstag förut belönade stopp istället för steg, och jag försöker verkligen att inte göra det nu, men det är väldigt svårt eftersom jag gärna vill hålla ut lite på det för att kunna belöna ett flyt istället för bara steg för steg, och då hinner han ofta stanna. När jag går fungerar det, men när jag stannar så stannar han också. Jag vet inte hur jag ska komma vidare.
(Som vanligt halkar ljudet lite efter på filmen när jag lägger upp på bloggen)



Kanske jag helt enkelt ska strunta i klossträningen. Det visar sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar