Sidor

lördag 12 maj 2012

Skogsmys.

En härlig sovmorgon stod på schemat efter arbetsveckan, jag är verkligen inte van att gå upp klockan sex varje morgon. När vi vaknat till liv bestämde vi oss för att göra en utflykt. Efter frukosten gjorde vi en termos med varm o'boy och köpte lite kakor, sedan bar det iväg mot okänd destination.

Vi åkte längs slingrande grusvägar och stannade till i en skogsglänta. Dagen till ära hade vi inhandlat en ny spårlina åt busen, dock inte avsedd för spår utan bara som långlina när han är "lös" på ställen där vi inte litar på honom eller orkar ha 100 % koll, perfekt när man sitter i skogen och fikar och vill ta det lugnt och inte behöva bry sig om ifall det skuttar förbi ett rådjur. Busen har redan en sådan, och en spårlina avsedd för spår, men de ligger i den andra bilen, och jag tycker att det är bra att ha hundtillbehör i båda bilarna så att man slipper hämta eller glömma. Den nya linan är rosa, väldigt snygg tycker jag.

Vi satte upp campingstolar i skogsgläntan och mumsade kakor och o'boy i solskenet. Tyvärr var det lite blåsigt, och när det inte blåste kom några hungriga myggor fram, men bortsett från det var det en trevlig utflykt.
Ollie hade ett ben med sig. Av erfarenhet vet jag att han gärna tuggar på pinnar om vi sitter stilla i skogen, och det är inte uppskattat av mig, men nu kunde vi lugnt slappna av med hunden i lina tuggande på ett ben istället för på pinnar. Tyvärr tror jag att han rev sig i munnen någonstans för benet var plötsligt lite blodigt, det såg ut som när han var liten och tappade tänder. Ett tuggat och uppblött ben blir hårt och vasst när det torkar, och detta var tuggat på förut, så förhoppningsvis blev det bara ett litet hål i tandköttet. Jag hoppas verkligen inte att han tappar tänder nu, det är bara bra att göra en gång i livet... Men han tuggade på som vanligt och hade inte ont, så det är nog ingen fara.

Här kommer lite bilder från dagen.

Foto: Husse




































































































Vi har även hunnit med lite klickerträning idag. Jag jobbar på ett nytt trick, såklart, istället för att slutföra gamla. Men å andra sidan, det spelar ju ingen roll för Ollie. Han vet ju inte om ett trick är klart är bara påbörjat, han tycker bara att det är roligt att träna!

1 kommentar:

  1. jag hade också tänkt inhandla en spårlina för att kolla hur Torsten är att ha "lös". Verkar vara ett bra sätt tycker jag.

    SvaraRadera