Sidor

onsdag 5 mars 2014

Löpträning.

Ollie skulle, som jag nämnt tidigare, inte må dåligt av att gå ner några hekto. När vi var på återbesök hos fysioterapeuten för att kolla Ollies rygg sa han att Ollie hade lite extra hull på en del ställen. Inte direkt så att han är överviktig eller speciellt tjock, men hundar mår bäst av att vara i fin form och extra vikt är inte speciellt bra att bära på när man som Ollie har lite problem med lederna (hans snedställda framben).

All överflödig vikt ger onödig belastning på kroppen, och sedan Ollie kastrerades har han gått upp ett kilo. Innan det var han visserligen lite för smal, så det var inte helt av ondo, men han skulle nog kunna tappa upp emot ett halv kilo i alla fall. Vi fick också veta att det inte är någon fara för Ollie att följa med på löpturer, varken för hans leder eller för att han är så liten att han måste gallopera.

Därför har vi nu gjort slag i saken och medvetet börjat träna honom lite hårdare, till exempel genom att låta honom springa upp och ner för branter när vi är ute på promenad och låta honom springa lite extra när vi är ute och tränar. Dessutom har vi från och med idag börjat löpträna med honom.

Brist på kondition är inte Ollies problem. Han kan hålla igång och springa hur länge som helst, så jag antar att löpturerna kanske inte ger honom så mycket. Det var inte han som flåsade, om man säger så, men det skadar i alla fall inte och förhoppningsvis är det ett litet steg i rätt riktning i alla fall. Nikon fick förstås också följa med på löpturen.

Vi tog en runda på fem kilometer. Först uppvärmning i form av rask promenad, sedan intervaller där vi växlade mellan att springa och gå, och till sist nedvarvning med promenad. Husse sprang med Nikon och jag sprang med Ollie. Båda hundarna skötte sig utmärkt. Nu är det bara att fortsätta, och planen är att vi ska springa två gånger i veckan.

Jag ska dessutom springa Blodomloppet med jobbet i maj, som är fem kilometer, så jag är kanske den som behöver träningen mest, men jag hoppas att Ollie också får lite positiva effekter av den. Dagen till ära invigde jag också mina nya vassa löparskor som jag har fått via jobbet, så nu finns det inga ursäkter!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar